RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Dramatisk da maskinen stanset

Sist oppdatert:
Kaptein Arild Hårvik på hurtigruteskipet «Midnatsol» ble vekket klokka 04:15 med beskjed om at maskinene var stanset i sterk vind utenfor Stadlandet.

- Jeg opplevde situasjonen som dramatisk for oss og passasjerene. Dette er et skummelt område med mye undervannsskjær, forklarer kapteinen på telefon fra Florø.

Med sindig stemme forteller han om hvordan det svære skipet drev mot skjærene Bukkatjuene utenfor Stad i et forrykende uvær.

Stanset driften
- Vi slapp ut to anker så fort som mulig for å få lengde på kjettingene. Vi fikk ut 300 meter kjetting på det ene ankeret og 250 meter på det andre. Da vi var 400-500 meter på Bukkatjuene, merket vi at driften begynte å stanse, sier Hårvik.

I mellomtiden var alarmen gått og passasjerene var samlet på et restaurantdekk, hvor de hadde tatt på seg overlevingsdrakter og redningsvester.

- Den siste halvtimen før motorene kom i gang igjen, lå akterenden rundt 100 meter fra skjærene. Da satt passasjerene i livbåtene, sier kapteinen.

- Var det noen gang fare for passasjerer eller mannskap?

- Det var ikke fare for liv og helse, men vi vet ikke hvordan situasjonen kunne utviklet seg om akterenden hadde tatt borti skjærene.

- Var du redd?

- Du har så mange oppgaver og så mye å konsentrere deg om, men det vil være dumt på si at jeg ikke var redd for situasjonen som kunne utviklet seg. Det var en lettelse da vi fikk i gang maskinene, sier Hårvik.

Kjølingen sviktet
Den erfarne kapteinen har vært i TFDS siden 1975 og har vært kaptein på hurtigruta siden 1997. Han bekrefter at årsaken til maskinstansen, var at kjølingen sviktet.

- Den umiddelbare årsaken var bortfall i kjølingen av de såkalte converterne, eller propellanlegget.

MS «Midnatsol» blir liggende i Florø til feilen er ytterligere utredet.

Får ros
Lederen av kriseteamet som tok hånd om passasjerene fra hurtigruteskipet MS «Midnatsol», roser mannskapet for profesjonell håndtering av den dramatiske situasjonen.

- Vi hadde en følelse av at alt var under full kontroll da vi kom om bord klokka 11, sier allmennlege Normund Svoen til NTB.

Han var om bord i en time og snakket med passasjerene. Han karakteriserer situasjonen som veldig alvorlig, og mener at mannskapet om bord gikk svært profesjonelt til verks overfor passasjerene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere