RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Leif Kåre Nordmo (66) var en av dem som omkom på Sjursøya onsdag. Nå vil sønnen, Leif Erik Nordmo (35), til bunns i saken.
Leif Kåre Nordmo (66) var en av dem som omkom på Sjursøya onsdag. Nå vil sønnen, Leif Erik Nordmo (35), til bunns i saken. (Begge foto:Privat)

- Familier i sorg fordi noen slurvet på jobb

Sist oppdatert:
De etterlatte etter Leif Kåre Nordmo krever skikkelig oppvask. Jernbaneverket innrømmer sikkerhetssvikt etter dagens rapport fra Havarikommisjonen.

KJELLER (Romerikes Blad): Statens havarikommisjon la i dag fram sin foreløpig rapport etter togulykken som kostet tre personer livet på Sjursøya i Oslo 24. mars.

En misforståelsen mellom togekspeditøren i tårnet på Alnabru og skiftelederen, som tok seg av godsvognene før de løsnet, pekes på som årsaken til tragedien: En menneskelig svikt i et dårlig system.

De to sønnene til Leif Kåre Nordmo fra Rælingen, en av de tre som mistet livet i ulykken, sier til RB i ettermiddag at dette kun var en bekreftelse av familiens antakelser:

- Vi har skjønt, og selv bevitnet, at sikkerhetssystemet er for dårlig. At noen har gjort en feil i dette systemet er ikke overraskende for oss, sier Leif Erik Nordmo til rb.no.

RAPPORTEN: Her kan du lese hele! (.pdf)

Krever oppvask
Leif Erik Nordmo og broren Morten sier de ikke vil personene som er nevnt i rapporten noe vondt. De håper de involverte kommer seg videre i livet etter den tragiske hendelsen.

- Men de som over flere år har neglisjert sikkerheten. De som har hatt ansvaret for at de som driver på godsterminalen får opplæring og blir fulgt opp i hverdagen. De må få merke dette, slik at det ikke skjer igjen, sier Leif Erik Nordmo.

- Tre familier er i sorg fordi noen har slurvet på jobb. Slurvet over tid. Det må tas tak, slik at dette ikke skjer igjen, fortsetter han.

Leif Erik Nordmo sier til rb.no at familien også blant annet kunne ønske seg en rekonstruksjon av den fatale ulykken.

- På den måten vil man kunne se hvor lang tid det faktisk tok fra toget løsnet til det traff kaia. Vi mistenker at det har tatt lenger tid enn det som er oppgitt, sier han.

Til NRK varsler Nordmo at han vil gå til søksmål etter ulykken.

- Noen skal svi for dette. Det må merkes, sier han til rb.no.

LES OGSÅ: Hedret på sin siste ferd

Dette skjedde
I rapporten står det at etter at godsvognene var løsnet fra skiftelokomotivet, festet skiftelederen dem ved hjelp av fastholdebremsen på sporet. Vognene skulle lastet om igjen senere samme ettermiddag. Deretter ringte skiftelederen til togekspeditøren og ba om å få et nytt spor til vognene.

Togekspeditøren trodde ifølge rapporten at vognene fremdeles var koblet til lokomotivet, og løsnet derfor fastholdebremsen på vognene i den tro at de skulle fraktes videre for å gjøres klar til lasting.

- Nøyaktig hva samtalen mellom skiftelederen og togekspeditøren gikk ut på, får vi aldri vite helt nøyaktig. Den er ikke tatt opp. Men det var en misforståelse som førte til at bremsene ble løsnet, sa avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonen under dagens pressekonferanse.

Siden togekspeditøren satt i et tårn over en kilometer unna der godsvognene sto, så han aldri at de rullet av sted uten skiftelokomotivet.

Da skiftelederen så de løpske vognene passere, var det ifølge rapporten allerede for sent.

Innrømmer sikkerhets-svikt
Jernbanedirektør Elisabeth Enger sier i en kommentar til TV2Nyhetene at Jernbaneverket erkjenner at sikkerheten på Alnabru ikke har vært god nok.

- For Jernbaneverket er det viktig å understreke at det ikke skal være slik at en misforståelse skal kunne føre til så fatale konsekvenser som dette. Dette tyder på at vi etter hvert som bruken av Alnabru har endret seg, ikke har klart å fange om de endringer i riskobildet dette har medført, og derfor ikke har fått etablert tilstrekkelig med barrierer, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Ifølge Jernbaneverket ble det igangsatt flere tiltak på Alnabru umiddelbart etter den fatale ulykken.

Til VG Nett sier Enger at hun ikke vil vurdere sin stilling etter ulykken.

Stiller på tv
Mandag kveld stiller Leif Erik Nordmo i programmet Aktuelt på NRK for å snakke om togulykken.

- Hva er ditt budskap, hva er det du vil nå ut med i kjølvannet av denne saken?

- Jeg er ingen politiker, men jeg har selv jobbet i transportbransjen og jeg mener vi i Norge starter i feil ende. Nå er det gitt 50 millioner kroner til å utrede mulighetene for lyntog i Norge. Jeg mener dette er nok et eksempel på at man bygger taket før grunnmuren er satt. Et slikt hus kan man ikke bo i, svarer Nordmo.

Denne saken er levert av Romerikes Blad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere