RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Får magesår av piller

Sist oppdatert:
Vanlige betennelsesdempende medisiner kan gi kompliserte og alvorlige magesår.

Ekspertene på Rikshospitalet og Ullevål universitetssykehus ser flere magesår som blør eller lager hull på magesekken. De mener folks økte bruk av betennelsesdempende medikamenter av typen NSAID, blant annet Naproxen, Napren og Ibuprofen, kan være årsaken, skriver Dagbladet.

- Medikamentene gir kompliserte magesår fordi de i seg selv øker blødningstendendesen. Dessuten er de smertestillende, mange går lenge på dem og sårene får utvikle seg i det stille fordi de demper smerten, sier seksjonsoverlege Lars Aabakken ved Rikshospitalet til avisa.

Avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket sier mange pasienter kan bruke andre medisiner som virker like godt, skriver Dagbladet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere