RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fart farligere enn størrelse

Sist oppdatert:
- Inkonsekvent og ulogisk, mener flere politikere om det nye forslaget til hvem som må ta båtførerprøven.

Les hele rapporten her (ekstern side).

Nettavisen skrev mandag om det nye forslaget om innføring av obligatorisk båtførerprøve.

Les "Hvem må ta lappen?"

I rapporten bestilt av Sjøfartsdirektoratet anbefales det at alle med båt over syv meter eller motor over 25 hester skal ta prøven. Utvalget ønsker ikke å ta hensyn til hvor fort båten faktisk kan gå.

Går forslaget igjennom vil føreren av flere typer saktegående snekker måtte ta en slik prøve, mens små joller som kan gå i over 30 knop slipper.

Forslaget møter nå skepsis fra flere båtvante politikere på Stortinget.

- Dette høres merkelig ut. Det er farten som er farlig, også til sjøs. Både i forhold til øvrig trafikk og i forhold til navigering, sier Øyvind Halleraker (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen til Nettavisen.

Halleraker, som selv eier en daycruiser, er i utgangspunktet positiv til en ordning med obligatoriske tester for å få ned antall ulykker på sjøen. Han mener imidlertid det må være et forhold mellom båtens størrelse og motorstørrelse.

- Dessuten er det stor forskjell på å gå med en snekke i grisgrente strøk og på å gå med en liten båt i stor hastighet i trafikkerte områder, sier Halleraker.

- Bommer på målet

1. nestleder i Justiskomiteen, Jan Arild Ellingsen (Frp), reagerer på at en del raske småbåter krever en prøve, mens en snekke må ha lappen.

- Dette virker inkonsekvent og ulogisk. Det virker som om man her har ønsket å vise handlekraft, men isteden bommet helt på målet, sier Ellingsen til Nettavisen.

Han etterlyser bruk av sunn fornuft på sjøen.

- Alkohol og stor fart er uvettig oppførsel og det som utgjør en fare på sjøen. Det er ikke sikkert at man får en slutt på det med dette forslaget, sier han.

En av medlemmene i utvalget som utarbeidet rapporten, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), Jan Syvertsen, sier han støtter forslaget fullt ut. Han sier de diskuterte å la fart være avgjørende, men lot det likevel være.

- Vi kom fram til at størrelse på båter og motorer er absolutte. Fart er relativt, og derfor vanskelig å måle. Derfor brukte vi størrelse som vi oss til dette, sier Syvertsen til Nettavisen.

Erfaring framfor alder
Flere av båtforeningene har reagerte på rapporten, der det står at tidligere erfaring ikke skal ha noe å si for om du slipper å ta båtførerprøven.

Les «Latterliggjør nye båtregler»

Ellingsen mener at erfaring på sjøen burde ha mer å si for om du slipper å ta båtførerprøven enn om du er født før 1. januar 1950, slik utvalget foreslår.

- Alder er jo ikke automatisk et kvalitetskriterium. Det avgjørende er jo om man faktisk har mye erfaring til sjøs. Kan man dokumentere aktivt båtliv i la oss si 10 år, 20 år eller 30 år bør man slippe å ta sertifikatet. Slik forslaget er utformet kan det føre til at folk mister respekten for systemet, sier Ellingsen.

410.000 må ta «lappen»
Rapporten, som ble offentliggjort mandag, foreslår til Sjøfartsdirektoratet at det innføres obligatoriske båtførerprøver til rundt 410.000 nordmenn.

Rundt 250.000 kroner har blitt brukt til utvikling av rapporten. Den blir nå sendt til høring før den anbefales av Sjøfartsdirektoratet til Nærings- og handelsdepartementet.

Utgjør fart eller båtstørrelse den største risikoen til sjøs? Si din mening under.

Les flere artikler om båt og båtliv på Nettavisens båtsider.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere