RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Flyturen er vår dårlige samvittighet

Sist oppdatert:
Forlokkende flyreiser er en usunn reisetrend.

(SIDE2): Flytrafikken fortsetter sin ferd til himmels. Bare på Gardermoen regner man med å passere et passasjertall på 20 millioner. Det er en økning på sju prosent i forhold til fjoråret.

Daglig leder hos Framtiden i våre hender (FIVH), Arild Hermstad, er ikke overrasket. Avinor har planer om å tredoble kapasiteten på flyplassene i Norge, og da vil flyreisen bare bli mer forlokkende for passasjerene. Allerede nå flyr nordmenn nesten tre ganger mer enn de gjorde i 1990 - målt i antall personkilometer.

Reise på ønskelista
- Undersøkelser viser med all tydelighet at folk vil reise mer. Over 30 prosent av befolkningen svarer at det er det de ønsker om de hadde muligheten. I tillegg er det vanskelig å få folk til å gjøre mindre av noe de liker, og miljøet får lide for det, mener Hermstad.

CO2-utslipp og klima er i høyeste grad på dagsorden, men det er få som tar akkurat dette miljøproblemet seriøst. En landsomfattende undersøkelse, gjennomført av Visendi i oktober, viser at bare 3,5 prosent kjøpte klimakvoter i forbindelse med sin siste flyreise. Det mener både reiselivsbransjen og miljøorganisasjonene er forsvinnende lite.

Les også:Kun småpenger til miljøet

- Vi må ikke overlate dette til markedskreftene. Økt kjøpekraft gjør at flytrafikken vil være en usunn reisetrend lenge om ikke myndighetene setter i verk konkrete tiltak, sier Hermstad.

Miljøminister på bærtur
Han innrømmer at dette i all hovedsak dreier seg om avgifter for å flytrafikken ned. FIVH legger særlig vekt på at dette må gjelde på internasjonale avganger.

- EU vil fra 2012 innføre kvoteplikt ovenfor flytrafikken til og fra Europa. En slik styrt konsesjonsplikt bør også være en selvfølge her hjemme. Regjeringen må slutte å oppfordre til økt flytrafikk, mener Hermstad og viser til uttalelser i Aftenposten av en reiselysten miljø- og utviklingsminister. Erik Solheim går her ut med en oppfordring som ikke helt faller i smak hos Framtiden i våre hender.

- Vi må reise for å lære mer om verden, oppleve fantastisk kultur og møte mennesker med andre erfaringer enn oss selv. Det er ikke reisingen vi må begrense, men skadevirkningene av den. Mange fattige land er helt avhengige av turister. Men vi bør stille miljøkrav til reiseoperatører og flyselskaper, sier Solheim til avisen.

Trenden kan snu
Hermstad mener bestemt at ingen kan få fritak fra miljøkampen.

- Ingen sektor skal få slippe unna, for ser man på et samlet CO2-utslipp så er alle forurensere små. Flytrafikken står for mellom to og fem prosent av CO2-utslippet i verden, men det skumle er at dette er en sektor som øker i omfang.

Vi nordmenn bør også ta et spesielt ansvar for å få snudd reisetrenden. Hermstad synes det er uforsvarlig at man i et land som flyr mest ikke skal være med på å redde miljøet.

- I 2070 må vi være CO2-negativ, og da må alle bidra, presiserer han.

Framtiden i våre hender tror allikevel at trenden kan snu.

- Det finnes en kollektiv samvittighet i Norge, men det må økt press og politiske forandringer til for å snu våre holdninger til det å reise, mener Hermstad.

Les mer om ferie og reiser her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere