RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lars Wittrock

- Gåturer ødelegger miljøet

Sist oppdatert:
Det er bedre for miljøet å kjøre bil enn å gå, mener miljøforkjemper.

(iOslo.no) Det er forfatteren og miljøpartimedlemmet Chris Goodall som for den britiske avisa The Times har gjort et par oppsiktsvekkende regnestykker.

Ifølge Goodall er matproduksjon nå blitt så energikrevende at det totale utslippet for matproduksjon langt overstiger petroleumsproduksjonen.

Forbrenner kalorier
For å gi forfatterens eget eksempel:

- Kjører du en vanlig, britisk bil tre miles (4.8 km) til butikken, slipper du ut 0.9 kilo CO2 i atmosfæren. Tar du den samme turen til fots forbrenner du 180 kalorier. Du trenger rundt 100 gram oksekjøtt for å erstatte disse kaloriene, og det tilsvarer et utslipp på 3,6 kilo CO2, eller fire ganger så mye som bilen, sier han til avisa.

Tallene for utslipp er hentet fra statlige oversikter i Storbritannia, mens tallene for kjøtt er hentet fra en artikkel i den populærvitenskapelige magasinet New Scientist. Tallene representerer japansk kjøttproduksjon, men forfatteren mener denne driften stort sett er lik i hele den vestlige verden.

- Det ubehagelige faktum er at mosjon og ekstra mat for å dekke opp kaloritapet er skadelig for miljøet. Folk bør spise mindre, og kjøre mer for å spare energi, sier Goodall.

- Flåsete
Mekonnen Germiso, forskningsleder i Framtiden i våre hender, mener utspillet er flåsete.

- Jeg har sett en konklusjon som hevder at det er skadelig for miljøet å sykle, fordi trening forlenger livet - men det blir litt sært å tenke slik. Det er to ting som er viktig: om du bruker mer kalorier når du går, betyr det at du spiser mer, eller betyr det at du ikke legger på deg så mye? Høyere kaloriforbruk behøver ikke bety at folk spiser mer, sier Mekonnen til iOslo.no.

Mekonnen mener det særlig er to problemer i framstillingen forfatteren gir.

- For det første spiser folk generelt flere kalorier enn de trenger. Samtidig er hovedproblemet med motorisert transport at folk reiser mye lenger enn de ville gjort ellers. Det er ikke så mye mer miljøskadelig å ta fly til Thailand enn å kjøre bil. Men det er ingen som kjører så langt. Derfor er fly miljøskadelig. Bil øker reiselengden, og derfor øker det miljøskaden. Jeg vil oppfordre folk til å gå til nærbutikken for å handle framfor å ta bil til kjøpesenteret, sier han.

Store utslipp
Men det er allikevel en tung problemstilling Goodall tar opp. Ifølge britiske utregninger står matproduksjon for en seksdel av en persons karbonutslipp.

- Vi trenger å venne oss til at matproduksjonen er skadelig. Vi må umiddelbart gjøre arbeid for å finne ut av hvordan vi kan redusere utslippene. Hele systemet er proppfullt av energisløsing og utslipp, sier han.

I Storbritannia går 75 prosent av supermarkedenes energiforbruk med til å kjøle ned ferdiglagde måltider, og det mener forfatteren er selve skrekkeksempelet på energisløsing.

- Man lager måltidet, og bruker deretter enorme mengder energi på å kjøle det ned, og for å holde det nedkjølt, sier han.

- Bli veganer
Ideelt sett mener forfatteren at mennesker bør spise korn og spirer, en løsning han selv ser begrensningen av.

- Ingen andre enn veganere vil være med på dette, men det finnes andre måter å redusere utslippene. Ikke kjøp noe fra supermarkedet, og unngå produkter som har blitt fraktet for langt, sier han.

På dette punktet får han støtte fra forskningsleder Mekonnen.

- Matproduksjon krever mye energi og bidrar til CO2-utslippene, og spesielt gjelder det kjøttproduksjonen, og i en privatpersons forbruk er matforbruket, nest etter flyreiser blant de tingene som belaster miljøet best. Et kosthold med mindre kjøtt er et effektivt miljøtiltak, sier han.

- Hvis man vil være mer miljøvennlig bør man heller svi av kalorier ved å gå eller sykle til jobben, heller enn å kjøre til treningssenteret.

Hva sier du? Er du klar for å gå over til kaninføde, og tilbringe dagene i sofaen?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere