RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Kystverkets overvåkingsfly / SCANPIX)

- Håpet på å drukne raskt

Sist oppdatert:
BERGEN (TV 2 Nettavisen): - Jeg hadde mistet alt håp, trodde jeg skulle drukne og bestemte meg for å åpne munnen for å fremskynde drukningen, forteller Henk Alexander de Beurs, en av de overlevende etter Rocknes-havariet.

De Beurs er «chief deck engineer», og har ansvar for operasjonene med steindumping på rørledningene når de er ute i slike oppdrag. Han jobber om bord på oppdrag fra det nederlandske rederiet Van Oord ACZ, som står for selve operasjonen i forbindelse med steindumpingen på rørledningene.

De Beurs fortalte sin sterke historie under sjøforklaringen i Bergen onsdag.

- Jeg kjente en rystelse, omtrent som når båten treffer en bølge. Jeg tenkte vi måtte ha kjørt på en plastbåt eller noe lignende, siden det var fin vær og ingen bølger.

Etter dette begynte fartøyet å krenge til styrbord. Han forteller at han merket at fartøyet gjorde en skarp sving til babord, men skipet krenget bare mer og mer. Ting begynte å gli av dekket, noe de aldri hadde opplevd i en skarp sving tidligere.

Beurs og to kollegaer bestemte seg for å gå ut av kontoret og ut på B-dekket.

- Skipet fortsatte å krenge mot styrbord, så jeg skjønte at dette var noe annet enn en skarp sving, sa han.

Beurs gikk ned trappen til A-dekk, der det litt lenger fremme ligger to redningsflåtestasjoner.

- På dette tidspunktet mistet jeg kontakten med mine to kollegaer, og jeg hørte støt i skipsfløyten.

Jeg hørte noe på høyttalersystemet, men er ikke sikker på hva det var, sier de Beurs.

- Da forsto jeg at det var noe alvorlig galt og at det ville ta for lang tid med redningsflåten. Jeg gikk ned til rekken på dekk 1.

Da Beurs fremdeles var oppe på A-dekk og så over til styrbord side, så han at skipssiden var i ferd med å gå under vann.

- Jeg gikk frem til den lille leideren ned til thrunkdekket. Denne leideren var allerede horisontal.

Jeg viste at jeg måtte komme meg over rekken, men jeg kunne ikke nå den lenger, den var for høyt over meg, sa han.

På det tidspunktet var Beurs allerede fanget av vannet. Han hadde mistet støvlene og hjelmen, og var fullstendig desorientert.

- Desorientert
- Jeg var fullstendig desorientert, jeg hadde mistet alt håp om å overleve og trodde jeg skulle drukne.

Jeg bestemte meg for åpne munnen for å fremskynde drukningen, fortalte han.

Men i stedet for at det kom vann inn, kom luften ut Han merket at han kom seg løs fra skipet.

- Jeg fikk motivasjonen tilbake, og begynte å svømme opp der det var lys. Da jeg rakk overflaten, kom alle reglene fra sikkerhetskurset tilbake. Det første var å telle hoder, men det var ingen rundt meg, sa han.

Beurs husker at han så et mindre fartøy som var travelt opptatt med å ta opp folk, og bestemte seg for å svømme i den retningen.

- Jeg husker også at jeg så redningsflåtene, fremdeles inne i dekselet.

Han så også mange vrakrester og flytende gjenstander som kom opp, og tenkte han kunne bruke noe av det til å flyte på. Men de var ubrukelige.

- På det tidspunktet kom tungolje opp nedenfra og dekket hele kjeledressen min med olje. Det gjorde svømmingen svært tung, og jeg var redd redningsbåten ikke ville se meg og seile videre. Jeg begynte å rope om hjelp, og fartøyet la merke til meg, fortalte han.

Han klarte å få fatt i en av livbøyene, og ble halt om bord i et redningsfartøy.

- Jeg var den siste som ble plukket opp av den båten, og jeg informerte dem om hvor mange jeg trodde var om bord. Jeg tror jeg sa noe sånt som 25 – noe som senere har vist seg å være litt for lavt.

Etter det ble jeg tatt i land og senere til sykehus, avsluttet de Beurs.

- Oppførte seg annerledes
Tidligere i forklaringen fikk de Beurs spørsmål om hvordan Rocknes var i forhold til andre skip han har seilt med. Han fortalte at han ikke har seilt med Rocknes’ søsterskip Stones, men at han har vært om bord på flere av de andre skipene til Jebsen. Han mener Rocknes oppførte seg annerledes enn de andre skipene.

- Rocknes kommer seg mye saktere tilbake til null, det vil si at fartøyet retter seg saktere opp igjen når det har krenget, for eksempel etter en skarp sving, sa de Beurs i sin forklaring til retten.

Han forteller at Rocknes oftere blir liggende med krengning etter svinger enn andre båter han har seilt med. Også på denne turen, etter en sving på seilasen mellom Eikefet og Skålevik, krenget Rocknes.

- Fartøyet krenget etter en skarp sving i fjorden, og rettet seg sakte opp igjen, sa de Beurs. Han ville ikke tidfeste hvor lang tid det tok før fartøyet hadde rettet seg opp igjen.

Gikk fort
Etter Beurs var det elektriker M.B.G. Schirmann (45) fra det hollandske selskapet Van Oord som fortalte retten hvordan han overlevde katastrofen.

Han fortalte at alt gikk fort, og at han holdt seg fast i rekken mens kroppen ble hengende fast på innsiden.

- Jeg ble hengende fast til jeg var nede i vannet og båten var helt kantret. Da ble alt svart, og orienteringsfølelsen ble borte. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og vurderte å svelge vann for å drukne, fortalte Schirmann retten.

Han fortalte videre at han ikke vet hva som skjedde, men plutselig kom han til overflaten. Han fikk da øye på redningskrysseren, og ble kort tid etter tatt om bord i den.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere