RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Butikkene vet hvordan de skal få deg til å shoppe.
Butikkene vet hvordan de skal få deg til å shoppe. Foto: Gry Elisabeth Veiby

- Iskaldt kalkulert

Vi vet det, men går rett på. Butikkene har deg i sin hule hånd.

Torsdag kunne Nettavisen i detalj gjengi hvordan du blir lurt av butikkenes strategi. Lokaler, vareplassering, kampanjer, lys og musikk er blant triksene som gjør at du putter mer i handlekurven.

- Det er klart at sentral hylleplassering av lettsolgte produkter og ønske om å pushe varer, påvirker oss. Det er lett å snappe med seg noe når en står i køen, der man står mens magen hyler. Da er det fort gjort å ta med seg noe. Sånn sett så påvirker hylleplassering og plakater oss, sier underdirektør Lasse Billington i Forbrukerrådet til Nettavisen.

Og vi går rett på. Flere forbrukere Nettavisen har snakket med, innrømmer at de går på triksene. Andre er mer bevisste.

- Handler det jeg trenger
Eva Ulland (39) kikker på tilbudsstativet utenfor en klesbutikk i Karl Johansgate da Nettavisen treffer henne. Hun ler da Nettavisen spør om hun er bevisst på butikkenes strategi for å lokke oss til å handle mer.

- Jeg står jo her ved tilbudsstativene på utsida, og det kan jo en klar strategi fra butikkens side å plassere den utenfor, sier Ulland som selv sier hun ikke er særlig til shopper.

- Jeg handler det jeg trenger, og gjør aldri impulskjøp, sier hun.

Lar seg påvirke
Randi Jessen (34), derimot, innrømmer villig at hun lar seg påvirke av butikkenes finurlige triks.

- Jeg er sånn at jeg til og med kikker på utstillingsdukkene for å få forslag til klær og kombinasjoner, ler hun. Også hun står utenfor tilbudsstativet til en klesbutikk da Nettavisen treffer henne.

- Jeg regner med at det meste i butikkene er iskaldt kalkulert, sier hun. Selv har hun opplevd å handle mye mer enn hun egentlig skulle ha.

- Særlig i matbutikker. Jeg går inn for å kjøpe melk, og kommer ut med mye mer, sier hun.

Forbrukerrådet mener at det ikke er noe grunnleggende galt i å bli påvirket.

- Det er en selvfølge at vi blir påvirket av miljøet vi beveger oss i. Mitt inntrykk er fore eksempel at det er lettere å handle mye frukt i butikker med bugnende fruktdisker en der det ikke er slik, sier Lasse Billington.

Fullt bevisst
Svenske Staffan Øvergård (28) er fullt bevisst butikkenes strategier.

- Jeg tenker på hvordan ting er plassert i butikken for at jeg skal kjøpe det, men det er vel fordi jeg selv jobber med reklame, sier han. Øvergård mener selv han ikke kjøper mer enn det han skal ha.

- Interessant
Kari Grorud Ek (44) innrømmer villig at hun shopper på impuls, men at hun er opptatt av hvordan butikkene opererer.

- Butikkene plasserer jo ting i butikken slik at du skal oppholde deg lenger der, men det har jo også noe med trivsel å gjøre, og hvor mye tid man har til rådighet, sier Ek.

Billington i Forbukerrådet sier de er mest opptatt av at de tilbud vi lokkes av skal være reelt, at man faktisk får den varen som selges til det tilbudet, og at den finnes i den butikken som det er oppgitt.

- Det syndes det av og til mot, og dette ser Forbrukerombudet nærmere på, sier han.

-Blir vi lurt?

- Det tror jeg er å trekke det for langt. Men det er allright å være oppmerksom på at det er lagt til rette for hva vi skal handle – at ikke alltid alt er som det ser ut. Men generelt så ser vi at kvaliteten og produktene er bra. Det er ikke så mye å klage på, sier Billington til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere