RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Klistremerker synes jeg er litt juks

Sist oppdatert:
Lakkerte Eidsvollsbygningen på russebil.

EIDSVOLL: Han nekter å kalle seg selv kunstner, men over natta var kunstverket til Odd Arild Hoel på alles lepper. Vi spør: Hvordan gjør han det?

Les saken i rb.no

- Skulle dette blitt bra så måtte jeg ha brukt minst 150 timer til. Nå brukte jeg totalt 32 timer på alt sammen, og mye av tiden gikk med til maskering, sier Odd Arild Hoel beskjedent mens vi står og betrakter det som kanskje er Norges mest kjente russebil.

Ja, du vet, den bilen med Eidsvollsbygningen lakkert over hele venstresiden.

– Egentlig veldig enkelt

51-åringen fra Eidsvoll som står bak lakkjobben vil imidlertid ikke gå med på å kalle seg kunstner.

– For meg er dette kun en hobby som jeg driver med fordi jeg synes det er moro. Jeg lakkerer ikke mennesker som motiv. De som gjør det, er kunstnere. Alt jeg gjør handler bare om å legge på lys og skygge. Det er egentlig veldig enkelt, sier Hoel, uten at han helt klarer å overbevise om det siste.

For hvordan går han egentlig fram når han skal lakkere et motiv som Eidsvollsbygningen eller noe annet?

– Det handler først om god planlegging. Sammen med russeguttene drodlet jeg over hva vi skulle gjøre med bilen. De hadde navnet Eidsvollsmennene, så da kom rikssalen og Eidsvollsbygningen inn i bildet, forteller Hoel.

RUSSEBUSS: - De hadde navnet Eidsvollsmennene, så da kom rikssalen og Eidsvollsbygningen inn i bildet.

Han kjørte derfor den gamle kassebilen ut i hagen og lyste den opp med en projektor.

– Vi la på forskjellige bilder av salen og bygningen, men endte til slutt med et bilde av bygningen sett utenfra. Så var det bare å begynne å måle opp og tegne. Jeg startet med vinduene, og tok resten ut fra det. Den store utfordringen var at jeg aldri har motivlakkert noe så stort før, forteller han.

LES OGSÅ: Her kommer Eidsvollsbygningen rullende

Født på bilopphoggeri

Etter å ha tegnet og skissert omrisset av bygningen ble resten lakkert på frihånd.

– Det som er viktig er å se for seg hvilken vei lyset kommer inn på motivet, for å få skygger og dybden riktig. Alt handler om kunnskap om skygger og lyssetting. Enhver fotograf ville fått til dette, framholder Hoel.

– Egentlig skulle vindusrammene hatt mer skygge, men dette er jo en russebil, så det ble ikke så nøye med alle detaljene, sier 51-åringen.

Selv er han markedsøkonom av utdannelse og jobber til daglig med salg av ekstrautstyr til pick up-biler. Interessen for biler og lakkering har han hatt nesten hele livet.

– Jeg ble født på et bilopphoggeri, så bilinteresse har jeg alltid hatt. Allerede i 14-15-års alder begynte jeg å leke meg med lakkering. Jeg tok et tegnekurs en gang i tiden, også leste jeg en serie som het «lacka läkkert» i et svensk motorblad. Resten har jeg lært av meg selv underveis, ved å prøve og feile. Man må tørre å prøve, sier han.

Detaljnivå

Hoel har lakkert motiver på alt fra en paraboltallerken til ishockeyhjelmer, biler og bensintanker på motorsykler.

Neste prosjekt er en arbeidshjelm for en innen skipsfart.

– Det tar lengre tid å lakkere små motiver enn store, grunnet detaljnivået. Men det er jo gøy. Også synes jeg klistremerker er litt juks, sier lakkunstneren.

Se flere saker i rb.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere