RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Martin Huseby Jensen

- Mangler 1000 lærere

- Vi må ha 1000 flere lærere inn i skolen om det skal bli mer undervisning i norsk og matematikk fra høsten av, sier leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet.

Ifølge Helga Hetland er det i dag 1000 færre lærere i grunnskolen enn det var ved årtusenskiftet. Det betyr at lærerantallet må opp på 2000-nivå for at elevene skal få mer undervisning i norsk og matematikk fra høsten av.

- Det er klart at det at vi har mistet 1000 lærere i grunnskolen på sju år, har betydd noe for kvaliteten i grunnskolen. Om vi skal få 1000 nye lærere på plass til høsten, så må det legges inn i statsbudsjettet, sier Hjetland.

Hun sier at det er kommunene landet rundt som har kvittet seg med lærerstillinger de siste årene.

- Kommunene har fått bedre økonomi under den sittende regjeringen, men pengene har blitt brukt andre steder enn i skolene. Om de skal få til å rekruttere 1000 nye lærere, så må regjeringen ta en alvorsprat med Kommunenes Sentralforbund, sier hun.

- Læreren er nøkkelen
Hjetland, som organiserer 143.000 lærere fra barnehagenivå til høyere utdanning, syns det var positivt at statsminister Jens Stoltenberg i nyttårstalen var klar på at det skal satses på lærerne fremover.

- Det er tydelig at Stoltenberg skjønner at læreren er nøkkelen til kvalitet i skolen. Kommunene og fylkeskommunene må bruke mer penger på videre- og etterutdanning av lærere og få et system på hvordan de gjør det. Nå går for eksempel veldig mange lærere med realfagskompetanse snart av med pensjon. Disse må erstattes, sier Hjetland.

Hun sier hun er glad for at kvaliteten på skolen så til deg grader står på dagsorden idet vi så vidt har begynt å skrive 2008.

- Vi har en optimal mulighet til å løfte skolen nå, sier Hjetland.

Blir utbrent
Hjetland sier at det å være lærer krever engasjement, interesse og faglig kompetanse. Hun mener at jobben er inspirerende og mangfoldig om man har en skoleledelse og kommune som setter pris på den enkelte lærer.

- Men det er fort gjort å bli utbrent som lærer om man ikke klarer å balansere yrkesliv og fritid. Noen får en følelse av at de aldri gjør nok og at de aldri blir ferdig. Det er veldig slitsomt, sier Hjetland.

Hjetland sier at spesielt Oslo-lærerne er pålagt et kolossalt dokumentasjons- og rapporteringsarbeid, noe som gjør at en mindre del av den totale arbeidstiden brukes til undervisning.

- Det var en Oslo-lærer som ba meg si til politikerne at elevene må få lærerne sine tilbake, sier Hjetland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere