RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tor Nilssen

- Skremmende nært

Sist oppdatert:
Norwegian-passasjer Tor Nilssen tok dette skremmende bildet.

- Det var skremmende nært. Til slutt lå flyet rett over oss, sier Tor Nilssen til Nettavisen.

Tirsdag var Nilssen og noe kamerater på vei fra Stavanger og Sola til Praha. En time etter at Norwegian-flyet hadde tatt av fra norsk jord ser Tor Nilssen at et annet fly kommer nærmere og nærmere.

Ble skremt

Flyet var kommet halvveis og fløy over Tyskland da flyene møttes.

- Først ser jeg bare ei stripe og da tror jeg vi bare flyr parallelt. Jeg tar fram kamera for å ta noen kule bilder, men så kommer flyet rett mot oss. Jeg fikk ikke tatt det siste bildet, da det strøk rett over oss. Jeg kunne telle naglene på flykroppen, forteller Nilssen.

300 meter
Han tok kontakt med en flyvertinne som ble litt perpleks. Hun kontaktet flykapteinen som igjen sa at det kryssende flyet fløy 300 meter over Norwegian-flyet.

- Det må ha vært mye nærmere, mener Nilssen.

Flyoperativ inspektør, Bjørn Hansen, i Luftfartstilsynet har sjekket hendelsen for Nettavisen. Han viser til at flyet holdt en avstand på 300 meter eller 1000 fot, som er i henhold til RVSM (Reduced Vertical Separation Minimal).

En vertikal høydeatskillelse som reduseres ved mye flytrafikk.

- Jeg kan skrive under på at det er tett trafikk der oppe, men sikkerheten er ivaretatt, sier Hansen. Han har selv vært pilot i mange år og har fartet Europa på kryss og tvers.

- Når man møter et annet fly i luften, virker det alltid veldig nært. Jeg har selv sittet i cockpiten og fått noen spektakulære opplevelser, men målingsinstrumentene viser at det er betryggende avstand, forklarer Hansen.

Nøyaktige instrumenter gjør at piloten får beskjed om to fly er på vei mot hverandre. I tillegg kommuniserer flyene med hverandre og forteller at det ene flyet på eventuelt fly høyere, mens det andre går lavere.

Nilssen innrømmer at han hadde begrenset mulighet til å sjekke avstanden der han satt i flysetet. Bildet vitner allikevel om en spesiell opplevelse som gjorde inntrykk på flere.

- Alle som fikk se bildene ble sjokkerte, men noen panikk oppsto aldri i etterkant av episoden, forklarer Nilssen.

NORGE: 17 luftfartsulykker i 2008

Kamp om lufta
Norwegian får ikke beskjed om slike hendelser så lenge avstanden mellom ett av deres fly og et kryssende holder seg over minimumsgrensen. I tillegg er det strenge regler for hvor nært et fly kan være foran og bak.

- Kommer flyene nærmere enn dette vil et antikollisjonssystem slå seg inn og flyet vil få beskjed om å gå opp eller ned, forklarer informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen.

Den skremmende opplevelsen til passasjeren fra Stavanger forklarer hun på følgende måte:

- Et kryssende fly føles nok nærmere i luften og med den romfølelsen er det vanskelig å bedømme avstanden. I tillegg er farten mer reell i luftrommet enn det den er når vi står på bakken.

Ellingsen kan også bekrefte at det er en kamp om luftrommet, og da særlig over sentrale deler av Europa. Men i takt med økt flytrafikk lages det stadig nye systemer og flere korridorer for flyselskapene og de reisende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere