RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Stockholm? Nei, vi flyr til Oslo!

Sist oppdatert:
Først da en av passasjerene spurte om personalet kunne anbefale en bar i Stockholm, oppdaget man at SAS-flyene var forvekslet.

(iOslo.no) Passasjerene var på vei på SAS SK 1530 til Stockholm fra Londons Heathrow onsdag i forrige uke. Men flyet de var på vei inn i, skulle til Oslo.

- Vårt personale bruker samme informasjonstavle som det passasjerene bruker. Heathrows informasjonssystem har forvekslet to parkeringer, og som en konsekvens av det sendte vi passasjerer på feil fly, sier administrerende direktør Jo Alex Tanem i SAS Ground Services UK til iOslo.no.

Ifølge den britiske avisa The Daily Telegraph ble feilen først oppdaget da en passasjer spurte en flyvertinne om hun kunne anbefale noen gode barer i Stockholm.

- Det kunne jeg sikkert, men dette flyet går til Oslo, sa flyvertinnen, ifølge den britiske avisa.

Forvirringen førte også til at svenske passasjerer lenger nede i terminalen sto klare for å boarde SK 802 til Oslo.

Frokost i London...
«Frokost i London, lunch i Frankfurt... og bagasjen i København» var et av uttrykkene som var brukt da SAS på åttitallet hadde problemer med sitt bagasjesystem.

- Kunne dette endt med at passasjerene ble fløyet til feil by?

- Nei, det kunne ikke skjedd. Passasjerene var på vei over i flyet da det ble oppdaget at papirarbeidet i fly og på bakken ikke stemte overens. Crewet får overført en liste der det står alt om passasjerene, hvor de skal videre, hvilke spesielle behov de har og så videre. Den lista ville ikke stemt overens med det som står om bord, og da ville ikke flyet tatt av. I tillegg har vi andre kontrollrutiner som sikrer at slikt ikke her skjer, sier Tanem.

Trolig teknisk svikt
Feilen har trolig oppstått som følge av en teknisk svikt i Heathrows informasjonssystem Halsis, og det er ifølge Tanem første gang noe lignende har skjedd SAS.

- Vi jobber nå med Heathrow for å finne feilen, men vi stoler ikke lenger på dette systemet. Fra og med onsdag har vi endret rutiner, slik at bakkepersonalet nå først sjekker med crewet om flyet som står på parkeringen er riktig, sier han.

- Men dette går ut over deres troverdighet?

- Vi synes dette er flaut, og Heathrow synes det er flaut. Nå tar vi konsekvensene av at dette kan skje. For de passasjerene som var på vei på flyet er det selvfølgelig fryktelig irriterende, og det må vi bare beklage. Passasjerene opplevde nok dette som veldig rotete, sier Tanem.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere