RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Trikken er forsiktig

Sist oppdatert:
Oslo-folk har sterke meninger om trikken. Selv mener Oslo Sporvognsdrift de er forsiktige i trafikken.

(iOslo.no) Dette er et av mange opphetede innlegg i iOslo.nos sak om trikkeulykker og farlige kryss:

«Jeg bruker trikken daglig mellom Storo og Storgata. Jeg sitter også daglig med «hjertet i halsen». At det ikke skjer flere ulykker er i hvert fall ikke trikkeførernes feil. Greit nok at de har en rute å holde, men de har på ingen måte noen påkjørsrett ovenfor andre trafikanter! Har nesten daglig sett at førerne kjører på rødt lys, at de kjører med stor hastighet mot fotgjengeroverganger MED fotgjengere i feltet, at de nærmest brøyter seg vei i trafikken. Her har politiet en jobb å gjøre, ellers bør trikken rett og slett legges ned som transportmiddel i Oslo. Dette kan vi ikke leve med lenger! Det finnes andre alternativer så som T-banen og miljøvennlige busser.

MVH Mann med mangeårig tung sikkerhetstjeneste i NSB».

Til tross for mange sterke innlegg om – og mot – trikken – mener kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslo Sporvognsdrift at trikken er forsiktig i trafikken, og at den er involvert i svært få ulykker.

- Vi tar til oss slike kommentarer, men det er også mange innlegg som går i den andre retningen. Vi jobber kontinuerlig for å legge til rette for sikker drift. T-banen har en fordel av at de går på egen trasé. Vi har 130.000 passasjerer med trikken hver dag, og jeg tror ulykkestallene hadde vært langt høyere om alle disse skulle ut i trafikken i egne biler, sier Asperud.

- Voldsom utvikling
I forrige måned var trikken involvert i to dødsulykker på bare tre dager.

- Det er umulig å gardere seg 100 prosent mot ulykker. Vi må lære av de ulykkene vi er involvert i – uavhengig av skyldspørsmålet i disse sakene, sier han.

Ifølge Asperud er trikken inne i en voldsom utvikling over hele Europa.

- 40 byer i Frankrike er i ferd med å bygge nye trikkelinjer, på steder hvor den har vært lagt ned. Vi ser den samme tendensen over hele Europa. Det er feil at Oslo ligger etter her, mener han.

- Laserkontroll av trikken
Flere lesere mener trikken kjører uforsvarlig fort i Oslo, og at førerne «spekulerer i syklisters og bilisters dødsangst»:

«Man bør vel også snart kunne avholde en laserkontroll av trikkeførerne. På «fartstrekningene» Trondheimsveien, Thereses gate og Vogts gate, er trikken som regel å finne langt over fartsgrensene».

- Dette er feil. Jeg vet at trikkeførerne unngår mange uhell, nettopp fordi de er forsiktige. Gjennomsnittshastigheten på trikken er rett under 20 kilometer i timen. I sentrum er den mellom 10 og 15 kilometer i timen, sier han.

- Kan ikke trikken bli bedre?

- Jo da, jeg sier ikke det. Vi skal fortsatt jobbe med trafikksikkerhet, men vi har dessverre ikke myndighet til å sette opp skilt eller gjøre egne reguleringer. Det må vi til de kommunale og statlige veimyndighetene for å gjøre. Ting kunne absolutt vært lagt til bedre rette flere steder, men det er ikke alltid vi får ønskene våre igjennom, sier Asperud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere