RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

– Jeg går av i januar

Sist oppdatert:
Kritikerne av vegdirektør Olav Søfteland krever hans avgang. – Jeg går av i januar, sier Søfteland.

Mandag slapp to arbeidere fra det med mindre alvorlige ryggskader da et betongelement løsnet i forbindelse med gjenoppbyggingen av den ulykkesrammede Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold.

Bare fem måneder tidligere ble tunnelen raste 200 kubikkmeter stein og betong i det sørgående løpet av Hanekleivtunnelen ned i veibanen. Bare flaks gjorde at ingen ble skadet.

- Ikke kjekt
Siden har Søfteland måttet tåle krass kritikk og flere har tatt til orde at han nå må gå av.

– Jeg registrerer at en del sier jeg bør slutte. Det er ikke kjekt, innrømmer Søfteland til Nettavisen.

Selv er han fornøyd med jobben han har gjort.

– Jeg har fått realisert mange prosjekter, og omorganisert Vegvesenet kraftig, noe som måtte gjøres for å få et mer effektivt vegvesen, sier Søfteland til Nettavisen.

Mange kritikere
Det var i 1992 Søfteland ble ansatt som vegdirektør i Statens vegvesen. I november blir han 70 år, som er statens aldersgrense for pensjonsalder. Men Søfteland vil holde roret til januar.

– Jeg kunne sluttet for lenge siden, men etter samtaler med statsråden er jeg bedt om å stå til januar neste år, sier vegdirektøren.

En av de ivrigste forkjemperne for Søftelands avgang har vært Frps Per Sandberg, som er leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

¨

– Jeg har bedt om Søftelands avgang de siste to åra, sier Sandberg til Nettavisen. Han mener Søfteland har gjort en dårlig jobb og ikke tatt ansvar i tunnelproblematikken i Norge.

– Når du er vegdirektør i Norge må du i større grad legge press på myndighetene for å sørge for at vi har gode nok veier i dette landet, sier Sandberg.

Søfteland selv fnyser av kritikken.

– Jeg må bare flire. Er det noe vi har jobbet mye med, er det å få mer penger til veiene, sier han.

Medlem av Stortingets transport – og kommunikasjonskomité, Trond Helleland (H), slutter seg til Sandberg.

– Det er nok grunn at det er bevilget 315 millioner kroner i det reviderte budsjettet til å rette opp feil fra tidligere, samtidig som det nesten ikke var noen penger til nye veiprosjekter, sier Helleland til Nettavisen.

Kostnadssprekk
Det er ikke første gang Søfteland må tåle kritikk. I 2000 ble Søfteland kalt inn på teppet i Stortinget for å forklare seg om en kostnadssprekk på nesten 63 prosent da Fastlandsforbindelsen til Magerøya, såkalte FATIMA, overskred alle budsjettrammer.

– Det ble en økonomisk overskridelse fordi vi startet arbeidet for tidlig, sier Søfteland og fortsetter:

– En del av kritikken vi fikk var ikke rett. Men det var lærerikt. Vi lærte blant annet at vi skal ha gode planer før sette i gang arbeid.

Søfteland vil ikke snakke om Hanekleiv-tunnelen før granskningsrapporten er klar. Men han tror ikke arbeidsulykken mandag ville fått oppmerksomhet dersom det hadde skjedd et annet sted.

– Mandagens ulykke var et arbeidsuhell som kan skje hvor som helst. De to episodene burde holdes fra hverandre, sier han. Han innrømmer at mediepresset har vært stort.

– Jeg konstaterer at det er et sterkt personfokus, men jeg er ansvarlig for Statens vegvesen og da må jeg akseptere at det blir slik, sier han og legger til:

– Men jeg må prøve å skille mellom person og rolle, og at det ikke er jeg som person som blir kritisert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere