RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

100 meter fra katastrofe

Sist oppdatert:
Hurtigruta MS «Midnatsol» var bare 100-150 meter fra grunnstøting da motorene sviktet i storm utenfor Stad i natt. 161 mennesker gikk i livbåtene før motorene kom igang igjen. - Jeg fryktet det verste, sier en passasjer.

Det har vært en dramatisk natt i den høye sjøen etter at skipet fikk motorstans på begge maskinene rett etter klokken fire i natt.

I nesten to timer arbeidet mannskapet febrilsk i den høye sjøen før de fikk start på maskinene.

- Jeg fryktet det verste, sier Yngve Strand satt i livbåten sammen med kjæresten mens skjæret kom nærmere og nærmere.

Bare100 meter fra skjær

Hurtigruta forlot Ålesund kvart på ett i natt, og fikk motorhavari utenfor Stad ved 04-tiden. De første forsøkene på å sette ut anker var mislykket. Ankerne ville ikke feste seg i havbunnen og skipet drev hjelpeløs i sjøen og nærmet seg flere skjær bare like ved Bukkatjuene ved Stadlandet.

- Båten dreide sakte mot skjærene og vi visste ikke hvor lenge ankrene ville holde. Skipet var bare 100 til 150 meter fra skjærene da motorene endelig kom igang igjen, sier redningsleder Nils Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til TV 2.

- Mayday

Så dramatisk var situasjonen ombord at skipet sendte ut Mayday-signal til Ørlandet kystradio og alle skip i området. Også tre helikoptre ble beordret til området.

- Det kunne gått katastrofalt. Vi priser oss lykkelig for at vi denne gang hadde marginene på vår side, sier kystradiooperatør Inger-Johanne Vik ved Ørlandet radio til TV 2 Nettavisen.

Det er 102 passasjerer ombord, både utenlandske og norske, og en besetning på 59. Alle fikk raskt beskjed om å samle seg på øverste dekk. Der ble de påsatt redningsvester før de ble beordret i livbåtene - som ennå ikke var låret.

- Veldig dramatisk

- Situasjonen opplevdes nok veldig dramatisk for passasjerene da alle måtte gå i livbåtene. Dramatikken varte til begge maskinene var igang, ankeret var oppe og skipet gikk for egen maskin, sier redningsleder Sunde.

Det er sterk kuling til liten storm og tung sjø i området. Ifølge vakthavende meteorolog Arild Mentzoni ved Meteorologisk Institutt i Oslo vil ikke vinden minke med det første.

- Det har vært dramatisk, men nå er situasjonen under kontroll. Begge motorene er i gang og båten skal gå for egen maskin til Florø, opplyser Hurtigrute-direktør Arne Trengereid til TV 2 Nettavisen.

- Nå jobber vi på spreng for å ha et mottaksapparat som kan hjelpe passasjerer og ansatte når båten kommer til Florø, sier Trengereid.

Nyeste hurtigruteskip

Forløpig er det et mysterium hvordan Hurtigrutas nyeste skip kunne få motorproblemer bare åtte måneder etter at det ble satt i trafikk.

- Vi vet ikke årsaken, men vi vil i etterkant selvfølgelig gå gjennom hele episoden, for å finne ut hva som kan ha skjedd, sier direktør Trengereid.

Passasjerene og mannskapet er fortløpende blitt informert om situasjonen.

- I etterkant av dramatikken har vi holdt briefingmøte for passasjerene ombord, sier Trengereid.

Til Florø

Planen var først at båten skulle gå mot Måløy ved egen hjelp når motorene kom igang. Men fordi mottaksapparatet er bedre i Florø, ble skipet omdirigert dit.

Redningsskøyta «Platou» har ekskortert skipet, som er i ferd med å legge til kai klokken 10.20.

«Midnatsol» er den nyeste av hurtigrutene og ble bygget i år ved verftet Fosen i Rissa. Det er plass til 1.000 passasjerer og 45 biler om bord. Skipet tilhører hurtigruterederiet TFDS i Tromsø og ble satt i trafikk så sent som 15. april i år.

TFDS arrangerer pressekonferanse om bord på MS «Midnatsol» i Florø søndag klokken 16.00.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere