RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: TV 2 Nyhetene)

113 kollisjoner i Nordsjøen

Sist oppdatert:
Bourbon Offshore får kritikk etter kollisjon med plattform.

ÅLESUND (TV 2 Nyhetene): I løpet av 25 år har det vært 113 kollisjoner mellom fartøy og plattformer i Nordsjøen. Bare flaks har hindret en katastrofe, og nå vil StatoilHydro ha slutt på ukulturen blant rederiene som opererer på norsk sokkel.

Mandag 9. juli var det svært nær en katastrofe på norsk sokkel. Forsyningsfartøyet Bourbon Surf passerte 500-metersgrensa, hvor det stilles svært strenge krav til overvåkenhet. Men kapteinen varslet ikke om at fartøyet var på vei mot Grane-plattformen.

Dundret i plattform
På et kritisk tidspunkt forlot også begge navigatørene sin post på brua, og da kapteinen vendte blikket fremover igjen, måtte han bykse frem for å få reversert motorkraften. Men det var for sent og Bourbon Surf dundret inn i plattformen.

197579

- Dette var en svært alvorlig hendelse med stort skadepotensial, sier pressetalskvinne Inger Anda i Petroleumstilsynet.

Menneskelig svikt
Halvparten av de 113 kollisjonene på sokkelen siden 1982, skyldes menneskelig svikt. StatoilHydros egen granskingsrapport etter Bourbon-krasjen, tas det et kraftig oppgjør med kulturen om bord på forsyningsskipene:

På basis av flere sammenstøt og «fartøy på kollisjonskurs-hendelser» mellom forsyningsfartøy og innretninger er det nødvendig med et kraftig kulturløft innen forsynings- og servicefartøybransjen for å redusere sannsynligheten for slike hendelser i fremtiden. Operatørselskapene bør ta initiativ til iverksettelse av en kulturforbedringsprosess i regi av Rederiforbundet, heter det i rapporten.

- Vi må bli flinkere til å samarbeide med rederiene og med skipsbesetningen om å følge reglene og få en bedre kultur på området, sier pressetalsmann Gisle Johanson i StatoilHydro til TV 2 Nyhetene.

Får kraftig kritikk
I rapporten får også rederiet Bourbon Surf kraftig kritikk etter kollisjonen med Grane. Granskingsutvalget har funnet sju avvik hos rederiet med base i Fosnavåg på Sunnmøre.

- Hendelsen avdekket en gjennomgående svikt i Bourbon Offshore Norway sine rutiner, opplyser Inger Anda i Petroleumstilsynet.

Administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore Norway avviser at de ikke har gode rutiner og prosedyrer.

- Vi har dette på plass, men dessverre ble de ikke fulgt denne gangen. Det beklager vi, sier Myklebust til TV 2 Nyhetene.

Han avviser også at det er en ukultur blant mannskapet.

- Jeg vil ikke si at vi har et problem, men jeg skal også være forsiktig med å skyve skylden over på kapteinen hele tiden. Vi har sagt at vi skal gå i oss selv og se om vi kan bli bedre til å følge opp slik at kapteinen etterlever prosedyrene om bord, opplyser Trond Myklebust.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere