RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Erlend Aas / SCANPIX)

18 døde - ingen stilt til ansvar

Sist oppdatert:
I dag er det et år siden lasteskipet Rocknes grunnstøtte og kantret utenfor Bergen. 18 av de 30 om bord mistet livet. Ennå er ikke det formelle ansvaret plassert.

Bare meter fra land på nærmest blikkstille sjø skjedde det utenkelige: Lasteskipet «Rocknes» grunnstøtte, og i løpet av få minutter var hele skipet snudd 180 grader rundt.

Sekunder før «Rocknes» kantret, hørte kapteinen på redningsskøyta «Odd Fellow» som befant seg like i nærheten, en desperat melding over radioen: «Nå går vi rundt.» Bare meter unna så han tragedien utstpille seg.

Lå og sov
- Alt så bra ut. Fartøyet hadde ingen slagside, slik det har vært snakk om. Da ville vi ha sett det, sa kaptein kaptein Frank Steinar Eines under sjøforklaringen en uke etter grunnstøtingen.

På tross av at både redningsskøyten og andre skip var raskt på pletten for å bistå havaristen, måtte 18 av de 30 som befant seg om bord bøte med livet.

Flere av mannskapet lå og sov da grunnstøtingen skjedde, og rakk ikke å komme seg ut før kantringen var et faktum.

- «Kameraten min dør»
De siste overlevende ble ikke reddet ut fra havaristen før ved 23-tiden samme kveld. Da hadde de kommunisert med redningsmannskaper via lapper som ble sendt ut og inn gjennom et hull i skroget.

På den siste lappen før de tre filippinerne ble reddet ut, sto følgende desperate budskap å lese:

«Vær så snill og skynd dere. Kameraten min dør.»

Reningsmannskaper skar hull i skroget for å redde tre menn som ikke klarte å komme seg ut fra «Rocknes».
Reningsmannskaper skar hull i skroget for å redde tre menn som ikke klarte å komme seg ut fra «Rocknes».
Kaptein omkom
Blant de omkomne var den norske kapteinen Jan Aksel Juvik.

Losen som befant seg i styrhuset sammen med kapteinen da grunnstøtingen skjedde, klarte på mirakuløst vis å berge livet ved å komme seg ut døra på babord broving, klore seg fast til rekkverket og klatre opp langs selve skutesiden etter hvert som skipet snudde seg.

Funn på havbunnen bekreftet at ”Rocknes” gikk på grunn før havariet.

Losen på lasteskipet sa imidlertid under sjøforklaringen at han ikke kjente til grunnen på ni meter i Vatlestraumen.

- Det ikke var noen grunne avmerket på kartet jeg har studert. Jeg har aldri fått opplysninger om at det er oppdaget noen grunne i Vatlestraumen, sa han.

Hos Statsadvokaten
26. januar i fjor, en uke etter kantringen, ble det holdt sjøforklaring i Bergen. Alle involverte parter var samlet for å finne årsaken til forliset, men ennå er ikke det formelle ansvaret for ulykken plassert:

Strafferettslig er saken ifølge TV 2 Nyhetene fremdeles hos Statsadvokaten, og en avgjørelse herfra er ventet i slutten av mars.

I tillegg har Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Sjøfartsinspektøren i Bergen kommet med rapporter som alle kommer med ulike forklaringer til ulykken.

FAKTA ROCKNES-FORLISET:

  • Rocknes ble operert av Jebsen Managment i Bergen for det nederlandske rederiet Van Oord ACZ.
  • Skipet ble bygget i 2001 i Hamburg i Tyskland. Navnet var opprinnelig MV «Kvitnes». Skipet seilte under Antigua & Barbuda-flagg (Karibia).
  • 18 av de 30 om bord omkom da skipet grunnstøtte og kantret i Vatlestraumen utenfor Bergen 19. januar i fjor. En av mannskapet ble aldri funnet.
  • Den norske kapteinen Jan Aksel Juvik skulle etter planen mø nstre på nytt skip etter turen med «Rocknes»
  • Lasteskipet gjøres for tiden driftsklar ved verftet Remontowa i Polen, og skal etter planen være på sjøen igjen i juni.

Oljesøl
Etter å ha holdt seg i bakgrunnen ulykkesdagen for ikke å forstyrre redningsarbeidet, startet Kystverket 20. januar en aksjon for å få opp oljesølet i området rundt " Rocknes”.

Skipet hadde 445 tonn tungolje, 67 tonn marin diesel og 21 tonn smøreolje om bord. Betydelige mengder av oljen havnet både i sjøen og på landet, og et omfattende opprydningsarbeid måtte til for å rydde strandlinjen i områdene rundt havaristedet.

I drift igjen i juni
I august i fjor overtok det nederlandske rederiet Van Oord «Rocknes» fra rederiet Jebsen Managment AS i Bergen.

Et år etter ulykken er «Rockens» i ferd med å bli gjort driftsklart ved det polske verftet Remontowa.

Går alt etter planen vil skipet været i trafikk igjen allerede i juni i år.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere