RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BLIR JAKTET: Å være Uber-sjåfør er langt fra risikofritt. Bøter og tap av førerkort venter på de som blir tatt.
BLIR JAKTET: Å være Uber-sjåfør er langt fra risikofritt. Bøter og tap av førerkort venter på de som blir tatt. Foto: Andrew Caballero-reynolds (AFP / NTB scanpix)

70 Uber-sjåfører bøtelagt og fratatt førerkortet

Flere Uber-sjåfører har blitt bøtelagt og fradømt førerkortet. Politiet har flere lignende saker som skal opp for retten den nærmeste tiden.
Sist oppdatert:

Flere Uber-sjåfører er allerede bøtelagt og fratatt førerkortet, og fra 25. november til 6. januar vil åtte Uber-sjåfører ha møtt i Oslo tingrett, skriver Aftenposten.

Les også: - Vi har avslørt og anmelder 105 Uber-sjåfører i Norge
Les også. Uber tiltalt for ulovlig taxivirksomhet i Danmark

Allerede før Norges Taxiforbund i slutten av november anmeldte 105 Uber-sjåfører, hadde Oslo-politiet 70 saker på pulten, skriver avisen.

Uber-sakene som politiet nå jobber med bærer alle preg av omfattende kjøring. Politiet viser i sine saker til yrkestransportlovens paragraf 4, hvor det blant annet står at «den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve».

– Det at tilbudet om persontransporten er rettet fra tilbyder til kunde via nettet eller en applikasjon, gjør ikke slik persontransport lovlig, understreker politiinspektør Ole Rasmus Knudsen ved Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt.

Uber selv ønsker en oppdatert regulering, og sier til avisen at «de som lider mest av at det mangler klarhet i reguleringene, er dessverre partnersjåføren».

Sjef for Uber Norge, Carl Edvard Endresen, beskriver forholdene som «en vanskelig tid» for sjåførene. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere