RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TOK SEG GOD TID: - Jeg kan forstå at noen lar seg lure, sier advokat Sjak R. Haaheim som jattet med i 20 minutter før han ba svindleren aldri ringe ham igjen.
TOK SEG GOD TID: - Jeg kan forstå at noen lar seg lure, sier advokat Sjak R. Haaheim som jattet med i 20 minutter før han ba svindleren aldri ringe ham igjen. Foto: Erlend Aas (NTB Scanpix)

Advokat rappet 15 minutter av svindlerens tid

Sist oppdatert:
Hør advokaten jatte med svindleren som hevder han ringer fra Microsoft.

OSLO (Nettavisen): - Som advokat burde jeg kanskje ikke oppfordre til tyveri, men her tror jeg alle kan bidra litt med å stjele av svindlernes tid.

Det sier advokat Sjak R. Haaheim til Nettavisen. Han og kona Hege har flere ganger opplevd pågående svindelforsøk fra utenlandske numre og folk som sier de skal hjelpe med å ordne en påstått virusinfisert PC.

Gå nederst i saken for å høre lydopptaket eller hør det her

Det siste forsøket skjedde torsdag formiddag med en oppringning til Hege Haaheims telefon.

Sjak Haaheim tok telefonen og gjorde etter hvert opptak som han senere la ut på sin Facebook-side. Nettavisen har fått lov til å publisere lydopptaket.

Les også: Politiet advarer mot telefon fra «Microsoft»

- PC i stor fare

I opptaket hører du en pågående innringer som snakker engelsk med tydelig aksent. Han hevder at Haaheims PC er virusinfisert og «er i stor fare» og ber om å få informasjon for å hjelpe ham.

- Hva er problemet med datamaskinen min? spør advokaten gjentatte ganger. Han blir etter hvert satt over til ny mann - en påstått ekspert - som presenterer seg og som sier at «pc-en faktisk er i stor fare». Han hevder at pc-en sender feilmeldinger til deres avdeling og at de nå gjerne vil hjelpe.

Advokaten fortsetter å spørre, mens mannen på tråden forklarer og forklarer.

- Jeg tok meg god tid og jattet med ham i cirka 20 minutter. Jeg sa jeg måtte finne fram pc-en og hente ledninger og så videre og jeg stilte ham mange spørsmål, sier Haaheim til Nettavisen.

Fakta: Microsoft-svindel

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Microsoft tar aldri kontakt med kunder per telefon. Det er det kun såkalte «Microsoft-svindlere» som gjør, skriver Forbrukerombudet på sin nettside.

Svindlerne sier du har et virusproblem, og tilbyr seg å hjelpe deg mot at du betaler for det ved å gi dem dine kortopplysninger. Eller de ber deg gå inn på en bestemt nettside som uten at du vet det gir dem tilgang til hele din PC.

- Det er stigmatiserende å bli lurt, og mange forbrukere velger derfor å ikke klage. Av den grunn erfarer Forbrukerombudet at de klager vi får inn kun er toppen av isfjellet,  skriver Forbrukerombudet.

- Har svar på alt

Advokaten sier han kan forstå at folk går på limpinnen.

- Jeg skjønner at folk kan la seg narre. De er svært pågående og de har svar på alt du spør om. Det at de holder på viser jo at det må være et marked for slik svindel.

I lydopptaket hører vi Haaheim helt til slutt si til de som ringer at han har ringt et advokatkontor og at samtalen blir tatt opp. «Det er ikke noe problem», svarer mannen etter en liten tenkepause. Til slutt gir Haaheim ham beskjed om at dette må være et svindelforsøk og ber ham ikke ringe dette nummeret igjen.

«OK», svarer han og legger på.

Les også: Ikke ta telefonen når dette nummeret ringer

Les også: Telenor advarer

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere