RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Morten Holm (Scanpix)

Alvorlig feil på Widerøe-fly

Sist oppdatert:
Widerøes Dash 8-fly har samme feil som flyet som nødlandet i Danmark søndag.

SAS-maskinen av typen Dash 8-Q400 krasjet under en nødlanding i Aalborg søndag da understellet kollapset. Den danske havarikommisjonen har konkludert med at hovedårsaken til ulykken var rust som fikk en bolt til å løsne.

Legger skylden på Bombardier
Fredag var Luftfartstilsynet på besøk hos Widerøe. Et av de fire Dash 8-flyene til Widerøe ble testet og eksakt samme problem ble avdekket.

- Det ble funnet spor av rustdannelse på en sentral bolt i en av sylinderne i understellet, bekrefter informasjonsdirektør hos Widerøe, Richard Kongsteien, overfor Nettavisen.

Den kanadiske flyprodusenten Bombardier leverte Dash 8-flyene til Widerøe.

- Vi har fulgt et inspeksjonsprogram som tilsier at understellet skal sjekkes etter 15.000 landinger, men nå avdekker vi altså feil etter bare om lag 9.000 landinger, sier Kongsteien.

Alle flyene skal sjekkes
Widerøe bruker ytterligere tre Dash 8-maskiner. Samtlige er fraktet til Bodø der de skal inspiseres over helgen.

- Vi forutsetter at vi vil avdekke samme typen feil her. Det ser ut som at Bombardier må utarbeide nye inspeksjonsrutiner, sier Kongsteien som understreker at flyene og inspeksjonsrutinene var godkjent av både kanadisk og norsk luftfartstilsyn da de ble tatt inn til Norge.

Widerøe besluttet å avlyse alle flyginger med Dash 8-maskinene da det ble kjent at SAS-maskinen som krasjet i Danmark var av samme modell.

De nye opplysningene får ingen følger for andre maskiner hos Widerøe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere