RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NY TUNNEL: Forarbeidene til den 250 meter lange tunnelen til Stortinget er i gang, men tunnelen skal ikke stå ferdig før i 2018.
NY TUNNEL: Forarbeidene til den 250 meter lange tunnelen til Stortinget er i gang, men tunnelen skal ikke stå ferdig før i 2018. Foto: Stortinget

Avslører hemmelig pris på stortingstunnel etter Nettavisen-saker

Stortinget nektet først å gå ut med prisen, men snur nå etter kritikk.

Nettavisen har de siste dagene skrevet om den 250 meter lange tunnelen som Stortinget skal bygge til et nytt varemottak på Wessels plass.

Stortinget har nektet å gå ut med prisen på tunnelen, men har nå snudd etter oppslagene om hemmelighold - og gir oss prislappen.

UNNTATT: Stortingets direktør, Ida Børresen, sier prisen på tunnelen egentlig er unntatt offentlighet, men gir likevel nå ut summen til Nettavisen.

- KF Entreprenør får 152,6 millioner kroner pluss moms for å bygge tunnelen. Med moms blir det 190,8 millioner, opplyser Stortingets direktør, Ida Børresen, til Nettavisen.

- Hvorfor velger dere likevel å gå ut med prisen?

- Vi går ut med det fordi dere gjør et stort nummer av hemmelighold. Det er ikke poenget her, sier Børresen.

Gunnar Stavrum: Stortinget bør granske sin egen millionsprekk

- Lite mening å dele det opp

Det har kommet kritikk fra flere hold om hemmeligholdet, og lederen for Sosialistisk Ungdom, Nicholas Wilkinson, har kalt det en skandale.

Børresen viser til at årsaken til at de først ikke ville gå ut med summen, var at tunnelen er en del av et større prosjekt, som også inkluderer rehabilitering av Prinsens gate 26 og byggingen av et nytt post- og varemottak.

- Det var ikke vår mening å ha et veldig hemmelighold, men vi mener når vi skal kommunisere et så stort og komplekst prosjekt, så gir det lite mening å dele det opp. Det å ta ut enkeltelementer er heller ikke så enkelt, for det kommer også prosjekteringskostnader, sier hun.

Totalt er hele prosjektet kostnadsberegnet til 1,45 milliarder kroner, noe som er en økning på 300 millioner kroner fra opprinnelig budsjett.

- Et unntatt offentlighet

Ifølge Børresen er heller ikke tunnelprisen noe de må offentliggjøre.

- Rent formelt sett er det ikke et offentlig tall. KF Entreprenør er et privat selskap, og det er en privatrettslig avtale. Så sånn sett er det en opplysning som ikke er offentlig, og er unntatt offentlighet, sier hun.

Men etter oppslagene i Nettavisen, velger altså Stortinget nå likevel å offentliggjøre prisen.

- Hemmeligholdet kan ikke skyldes noe annet enn et ønske om å hindre at folk får kjennskap til at Stortingets presidentskap og finanskomiteen mangler evne til prosjektstyring og kostnadskontroll, sier tidligere stortingsrepresentant Erling Folkvord (Rødt) til Nettavisen.

Han synes saken rett og slett er et godt eksempel på at det er en stor forskjell mellom de 169 stortingsrepresentantene og folk flest.

- De har jo tallene, og de har utviklingen i tallene fra den første planleggingsfasen og fram til i dag. Men de må jo ha gamblet på at ingen journalister skulle grave det opp, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

250 METER MED TUNNEL: Den røde streken viser hvor Stortingets nye tunnel skal bygges, fra Rådhusgata til Wessels plass ved Stortinget, under Nedre Vollgate.


- Skulle gjerne hatt kortere tunnel

Folkvord tviler også på at det er behov for den 250 meter lange tunnelen.

- Trenger Stortinget en 250 meter lang tunnel?

- Den nye innkjøringen til garasjen har to hensikter. Den ene er varelevering og den andre er at det skal være en evakueringsvei. Men at den ble 250 meter lang... jeg skulle gjerne hatt en kortere tunnel, sier Børresen til Nettavisen, og påpeker:

- Vårt forslag var at den skulle ligge vesentlig nærmere. Men Nedre Vollgate skal bli kollektivgate med bussholdeplass i begge retninger, så da var det kommunen som kom opp med forslaget om løsningen, sier hun.

- Hvorfor har prosjektet allerede sprukket med 300 millioner kroner?

- Den metoden man la til grunn for å sikre fasaden i Prinsens gate 26, har i ettertid vist seg at ikke kunne gjennomføres. Det ble mye mer komplisert, og det er en av tre viktige årsaker til økningen i kostnadene, sier Børresen.

I tillegg er forholdene i grunnen vesentlig annerledes enn kartene viser, og det har ifølge Børresen ført til at de har måttet finne mange nye løsninger.

- Et tredje forhold er at anslaget på entreprisen på tunnelen var vesentlig lavere enn det anbudet endte på, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKALLET STÅR IGJEN: Både Halvorsens Conditori og stortingsrepresentantene har måttet flytte ut av de tradisjonsrike lokalene i Prinsens gate 26 i Oslo når Stortinget rehabiliterer naboeiendommen på Wessels plass.


- Misvisende om fasaden

Børresen presiserer også at Nettavisens tidligere oppslag om at Riksantikvaren ikke har gitt pålegg om bevaring av fasaden, er misvisende.

- Det er formelt sett riktig at det ikke er gitt et pålegg, men realiteten i saken er at bygget står på Byantikvarens liste over bevaringsverdige bygg. Det betyr at Stortinget aldri ville få tillatelse til riving. Det kan Riksantikvaren bekrefte, sier Stortingets direktør.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere