RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
EL-TAXI: Trond Gustav Sømme med sin el-taxi. Etter åtte måneders kjøring, er han fortsatt bare en av to som kjører Tesla som drosjebil i Oslo Taxi.
EL-TAXI: Trond Gustav Sømme med sin el-taxi. Etter åtte måneders kjøring, er han fortsatt bare en av to som kjører Tesla som drosjebil i Oslo Taxi. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

Ber Frp ta grep for el-drosjer

Sist oppdatert:
Tesla-Trond lader opp til drosjekrangel med egen næring og det Frp-styrte Samferdselsdepartementet.

OSLO (Nettavisen): - Politikerne må bestemme seg og vedta noen klare mål for en utslippsfri drosjenæring.

Det mener taxisjåfør Trond Gustav Sømme - også kjent som Tesla-Trond. Spørsmålet om politikerne skal vedta en utslippsfri drosjenæring splitter regjeringspartiene og drosjenæringen. Sømme ser bare fordeler dersom politikerne setter en tidsfrist og legger press på næringen i Oslo. Dermed taler han både Norges Taxiforbund og Frp midt i mot.

To av 1500
Sømme var tidlig ute da han i fjor satset på Tesla som drosjebil. Åtte måneder senere er det stor etterspørsel etter turer med Tesla-taxien, til sentralen og til Sømme selv, men han ikke all verdens konkurranse på utslippsfrie drosjereiser i hovedstaden. Oslo Taxi, som han kjører for, forteller at de foreløpig bare har to Tesla-eiere.

- Det ville helt klart vært en fordel å være flere. Da ville det vært lettere å markedsføre den miljøprofilen dette representerer, sier Sømme.

Kald skulder fra Frp
Høyre vedtok ambisjoner for en utslippsfri drosjenæring på sitt landsmøte, og miljøbyråden i Oslo, Venstres Guri Melby, vil gå samme vei. Men den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet vender en kald skulder til forslaget om å forby en videre satsing på diesel- og elbiler i drosjenæringen.

TIDLIG UTE: Trond Gustav Sømme var tidlig ute da han i fjor satset på Tesla som drosjebil.

- Frp er et parti som i utgangspunktet ikke ønsker å komme med nye forbud og påbud. Vi ønsker å stimulere folk med gode og positive virkemidler, uttalte  statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til NRK mandag.

Forbundsdirektør Lars Hjelmeng i Norges Taxiforbund på sin side har sagt at et isolert pålegg for taxinæringen vil være helt håpløst.

- Gamle vaner
Trond Gustav Sømme mener det først og fremst er opp til myndighetene hvor lang tid det vil ta før drosjenæringen er utslippsfri, men han gir også et spark til egen næring:

- Næringen selv holder igjen. Sentralene har ikke den store innflytelsen på dette, og for den enkelte drosjeeier er det gamle vaner og økonomi som bestemmer, sier Sømme.

År 2023 har vært foreslått som en dato for et forbud, men Sømme lurer på om ikke det er for langt fram. Han viser til at høy alder i Oslos drosjenæring vil bety en stor utskifting de nærmeste årene.

TANKER MED STRØM: Trond Gustav Sømmes el-taxi er enn så lenge en av to i Oslo Taxi.

- Tok en sjanse
- Hva er dine erfaringer med Tesla som drosjebil?

- Jeg tok en sjanse da jeg valgte en bil som ingen hadde prøvd før meg, men jeg har ikke hatt et eneste problem med den så langt. Det eneste man må passe på er å lade skikkelig. Det er mange som sitter på gjerdet for å se hvordan det går med meg, men med skiftende signaler fra politikerne om hva som er framtida for elbilene, er det ikke mange som kommer etter. I tillegg koster en Tesla mer i innkjøp enn en vanlig drosje. Jeg var tidlig ute og betalte 250.000 kroner mer for denne enn en standard Mercedes drosjebil. En Tesla koster i snitt 620.000 kroner, mens en vanlig drosjebil koster mellom 400.000 og 450.000 kroner, sier Sømme.


Håper flere kommer etter
- Vi håper at noen elbil-eiere i drosjenæringen kan inspirere flere til å satse, sier informasjonskonsulent Tone Tufte Nedrestøl i Oslo Taxi til Nettavisen.

I tillegg til to Tesla-eiere, har Oslo Taxi også 60 drosjeeiere som kjører hybrid-bil. Men det er langt igjen til en utslippsfri drosjenæring, slik Oslos miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) har tatt til orde for og som Høyre gikk inn for på sitt landsmøte.

- Drosjeeiere selv bestemmer
- Vi håper det kommer flere utslippsfrie drosjer, men det er drosjeeierne selv som bestemmer. De er selvstendig næringsdrivende, sier Nedrestøl.

Hun peker på at Oslo også har en vei å gå når det gjelder å få infrastrukturen for elbiler på plass.

- Vi håper det vil skje mye i løpet av noen år, med flere ladestasjoner, sier hun og peker på en rapport Bellona Transnova kom med i fjor.

Oslo - som skapt for elbil
Her pekte de på at Oslo er en by med gunstige forutsetninger for å introdusere elbiler i sin drosjedrift. Det er mye drosjekjøring i sentrum og i perioder mye lokal luftforurensning. Mye sentrumskjøring betyr også gode forutsetninger for satsing på infrastruktur med ladestasjoner, ifølge Bellona.

Miljøstiftelsen peker i rapporten på at Oslo kommune kan spille en sentral rolle i å fremme omstillingen ved å sikre offentlig støtte til ladeinfrastruktur spesielt tilrettelagt taxinæringen. Men Bellona peker også på at organiseringen i drosjenæringen kan være et hinder for omstilling fordi drosjenæringen er organisert som selvstendig næringsdrivende sjåfører med løyver, mens drosjesentraler som Oslo Taxi har liten mulighet til å påvirke utviklingen i en mer miljøvennlig retning.

Få modeller som egner seg
Nedrestøl sier videre at det foreløpig er få elbil-modeller som egner seg til taxidrift.

- Vi håper det vil utvikles nye elbiler som gjør det lettere for drosjeeiere å velge miljøvennlig framtiden, sier hun.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere