RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STORT RAS: Et stort ras gikk tirsdag over jernbanelinjen og E16 i Vaksdal i Hordaland.
STORT RAS: Et stort ras gikk tirsdag over jernbanelinjen og E16 i Vaksdal i Hordaland. Foto: Hans Erik Ringkjøb (NTB scanpix)

Bergensbanen åpnet igjen etter ras i Vaksdal

Sist oppdatert:
Bergensbanen ble gjenåpnet klokken 22.45.

VAKSDAL (NTB): Bergensbanen åpnet igjen sent tirsdag kveld etter at et jordras traff jernbanelinjen og E16 ved Vaksdal i Hordaland tidligere på dagen. Det er usikkert når bilveien kan åpnes igjen.

– Bergensbanen ble gjenåpnet klokken 22.45, opplyser pressevakt Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til NTB.

Han legger til at det er uklart når E16 blir åpnet for trafikk på rasstedet.

Store mengder vann, jord og trestammer raste nedover fjellsiden og over veien og jernbanen i 13-tiden tirsdag. Jordraset var rundt 100 meter bredt, opplyser Hordaland politidistrikt.

Etter raset ble både E16 og jernbanen stengt ved rasstedet. Togpassasjerer ble fraktet forbi stedet med buss, båt og taxi.

Et lokaltog fra Bergen til Myrdal kjørte inn i raset, men ingen av de 38 passasjerene eller de to ansatte om bord ble skadd. Ordfører Hans-Erik Ringkjøp (Ap) i Voss var om bord i toget som kjørte inn i raset like før Bogetunnelen.

– Vi skjønte at noe var på gang. Først kom en kraftig nedbremsing, så sto søylene med sølevann og dritt, forteller ordføreren til Bergensavisen.

– Dette er enda et argument for å gjøre noe med denne veien og banen, sier han.

Jernbaneverket og Statens vegvesen har laget en konseptvalgutredning for ny vei og bane mellom Bergen og Voss til 33 milliarder kroner. Analyseselskapet Oslo Economics mener imidlertid det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre noe med strekningen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere