RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BLE HENTET: Sergey Chaborov fra Litauen ble nyttårsaften hentet i Mosjøen. Her står han sammen med en av sjåførene som kom for å hente ham.
BLE HENTET: Sergey Chaborov fra Litauen ble nyttårsaften hentet i Mosjøen. Her står han sammen med en av sjåførene som kom for å hente ham. Foto: Mariell Tverrå Løkås (Helgelendingen)

Bodde to uker i trailer i Mosjøen - nå er han på vei hjem

Trailersjåføren som har tilbrakt jula i bilen i Mosjøen, ble hentet nyttårsaften.
Sist oppdatert:

- Jeg er veldig takknemlig ovenfor det norske folk. Hadde flere vært som dem, ville verden vært et bedre sted, sier Sergey Chaborov fra Litauen.

Les saken i Helgelendingen på helg.no

Om ettermiddagen nyttårsaften kom fire sjåfører fra Girteka Logistics til unnsetning. Chabarov har tilbrakt hele julen i en trailer parkert på tomta til Wist Last og Buss AS på Baustein i Mosjøen, etter at traileren hans var involvert i en ulykke 18. desember. Der har han levd på giverglede og almisser blant annet fra de ansatte i firmaet som har huset ham.

Les også: Tilbrakte jula i trailer i Mosjøen

Ble hentet

Via tolk Tadas Grigalauskas sier han at han nå har vært i kontakt med oppdragsgiveren, men at han ikke vil uttale seg mer om saken. Ved 12-tiden om formiddagen nyttårsaften kom en bil fra Girteka for å hente den havarerte trekkvogna. I tillegg til to sjåfører fra Litauen, var også to sjåfører fra selskapet som var stasjonert ved svenskegrensa med for å hjelpe til. De skal nå frakte den havarerte bilen til Vilnius i Litauen, men var ikke interessert i å snakke med avisa.

Også Grigalauskas har vært i kontakt med sjåføren tidligere, og sørget for at han fikk mat.

Rett i hjertet

Etter at Helgelendingen skrev om sjåføren i dagens avis, har flere reagert. I tillegg til de ansatte ved Wist Last og Buss AS, som blant annet sørget for at han fikk julemiddag servert, har også flere andre bidratt med hjelp.

- Med en gang jeg leste avisa i dag, tenkte jeg at noe måtte gjøres. Det går ikke an å behandle folk på denne måten, sier Rema 1000-sjef Hans Bjarne Holmen. Sammen med Jostein Vollan og Robert Jakobsen hos Meyership, Helge Sparby, Steinar Austerslått og de andre ansatte ved Wist Last og Buss, dro han i gang en skikkelig dugnad for å skaffe sjåføren tak over hodet.

GODE HJELPERE: Fra venstre Tadas Grigalauskas, Hans Bjarne Holmen og Jostein Vollan har alle engasjert seg i skjebnen til trailersjåføren fra Litauen.


- Vi fikk ordnet med rom på Mosjøen Camping, og mat og klær er også ordnet med. Vi har til og med ordnet vakthold til traileren, sier Holmen, som er rystet over måten sjåføren er blitt behandlet på.

- Dette slo rett i hjertet. Dette kan de rett og slett ikke gjøre med sjåførene, sier Holmen, som legger til at de store dagligvarekjedene har et stort samfunnsansvar, også når det gjelder sjåførene de ulike leverandørene benytter seg av.

- Sendt hjem i går

Kommunikasjonssjef Laura Tyrylytė hos Girteka logistics har i et tilsvar til Helgelendingen beklaget situasjonen og forteller at sjåføren nå er i trygge hender og på vei hjem. Her er e-posten oversatt:

«For det første er vi virkelig lei oss for denne situasjonen og tar det hele og fulle ansvar. Vi skulle ha gjort mer for å sikre at sjåføren ble sendt hjem tidligere og før jul. Vi undersøker nå hva som gikk galt og vil innføre nye rutiner for å unngå liknende situasjoner. I tråd med våre gjeldende retningslinjer ved ulykker, skal sjåføren bringe lastebilen til nærmeste verksted, servicestasjon eller trygg parkering der skaden kan vurderes. Dette tar vanligvis fra en til to dager og sjåføren blir da plukket opp på samme sted. I dette tilfellet, på grunn av værforhold og høytid, ble hentingen av sjåføren forsinket og seinere kansellert av tredjepart. Det er vår feil at vi da ikke fant andre måter å bringe sjåføren hjem på.

Heldigvis ble sjåføren plukket opp i går kveld og er nå på vei hjem. Han er ved god helse og har det bra. Jeg vil understreke at dette er et enkeltstående tilfelle og det er første gang noe slikt inntreffer».

Les også: Skyldte på været

Spent på framtida

Men sjåførens norske hjelpere er likevel spent på hva som kommer til å skje med han når han kommer hjem.

- Vi vil følge ham opp, og høre hvordan det går når han kommer hjem, sier Jostein Vollan.

Tadas Grigalauskas sørget for å få telefonnummeret til sjåføren, og vil ta kontakt etter at han er kommet hjem til Vilnius.

- Nå gleder han seg bare til å komme seg hjem til familien og barna sine. Han er veldig takknemlig for all hjelpen han har fått, men gleder seg til å komme hjem, sier han.

Se flere saker fra Helgelendingen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere