RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Brukte 36,6 millioner på sexleketøy

Nordmenn er ikke mettet på sexleketøy. Kondomeriet solgte for 36,6 millioner i fjor.
Sist oppdatert:

- Markedet er langt fra mettet. Jeg tror nordmenn vil fortsette å unne seg slike gleder, sier daglig leder Bente Helstad i Kondomeriet til TV 2 Nettavisen.

Totalt omsatte sexleketøykjeden for 36,6 millioner kroner i fjor, tre millioner mer enn i 2002. Dette er en økning på 9 prosent.

Menn på banen
Det som selger mest - eller kanskje best - er vibrerende sexleketøy for kvinner. Dildoer og andre typer vibratorer er favorittene.

Men i fjor merket også Kondomeriet en ny trend, nemlig at menn har begynt å handle sexleketøy til seg selv.

- Menn handlet mer, men det er fortsatt langt igjen før de tar igjen kvinnene. Vi merker at mange flere spør oss om hvordan produktene fungerer, til forskjell fra tidligere da de bare tok det første de fant, sier Helstad.

Hun synes det er på tide at menn tenker mer på seg selv på dette området, og ikke bare kvinnene.

- Tør mer enn før
For norske kvinner strømmer til Kondomeriet, i hovedsak de mellom 20 og 35 år. Slik forklarer Helstad økningen i salget:

- Folk er blitt mer bevisste, og de tør mer enn før. Dessuten blir det fokusert veldig mye på sex i media, derfor har det nok blitt mer in å prøve ut nye ting, tror hun.

Selv hadde Helstad håpet på et enda større salg i fjor.

- Vi trodde det skulle bli en høyere topp, men i jula sviktet det litt. Konkurransen har blitt tøffere, før var vi alene. Nå må vi konkurrere mot nye aktører, ikke minst internett, sier Helstad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere