RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stian Hæreid Espeland (Bergensavisen)

Bybanevogner sporet av

Sist oppdatert:
15 dager før åpningen av Bybanen, skjedde den første ulykken.

Uhellet skjedde i Kaigaten i Bergen.

- De har rett og slett krasjet i Kaigaten, de har ikke holdt avstand og har truffet hverandre, sier BAs reporter på stedet, Stian Hæreid Espeland.

Han forteller at fronten på det ene vognsettet er knust og det er også betydelige skader på det andre.

- En rekke skuelystne har samlet seg her, og politiet og brannvesenet er på stedet, sier Espeland.

Christies gate står bom fast, den ene Bybanen sperrer hele veien. Ingen trafikk kan passere. Klokken 1455 hadde brannvesenet fått jekket banen tilbake i sporet.

Må hente et stag
Trafikken og bussene som vanligvis passerer krysset står nå i kilometer lange køer byen rundt.

- Busselskapene ble varslet og tar seg av omkjøring. Den siste situasjonen nå klokken 1515 var at de ikke får koblet på kjørestrømmen. Brannvesenet drar til Kronstad for å hente et stag for å få trukket banen lenger bort i Kaigaten. Det vil uansett bli et etterslep når Christies gate åpner, så det er nok bare å være forberedt på kø, sier operasjonsleder Svein Lyssand ved Hordaland politidistrikt til BA.no.

- Merkelig
Kjell Knudsen var vitne til ulykken.

- Jeg har aldri før sett Bybanen, bare i avisene, så da jeg så dem komme kjørende, stanset jeg for å følge med, sier Knudsen, og legger til at han har erfaring med sporvogner.

- Jeg har arbeidet i NSB i 46 år, så dette synes jeg var veldig merkelig. Tenk å kollidere før banen er åpnet, sier den spreke pensjonisten.

Han forteller at de to vognene var på vei mot hverandre, da de plutselig skar inn mot samme spor.

- De traff hverandre med et smell og stanset umiddelbart opp, forteller han til BA.no.

Har øvd på lignende situasjon
Brigadeleder i Bergen brannvesen, Leif Linde, forteller at brannvesenet nylig har øvd på en slik situasjon.

- Det er interessant at vi akkurat har øvd på dette. Å få vognene på skinner igjen er en avansert prosedyre, det må gjøres forsiktig for å ikke ødelegge vognene, men vi har utstyr for jobben.

Han regner med at brannvesenet vil bruke en halvtimes tid på å få vognene på sporet igjen.

- Svært ugunstig
Daglig leder Carl Erik Nielsen i Bybanen AS, har ennå ikke fått omfanget av skadene.

- Vi eier vognene og leier dem ut til Fjord 1 Partner som står for driften, så foreløpig er det de som får melde tilbake til oss om skadeomfanget på vårt materielle, sier Nielsen til BA.no.

Ulykken skjedde mens Fjord1 Partner drev føreropplæring.

- Det er for tidlig å si om det skyldtes teknisk eller menneskelig svikt, uansett kom dette på et svært ugunstig tidspunkt i forhold til åpningen, sier han.

- Selvsagt uønsket
Administrerende direktør i driftsselskapet Fjord1 Partner, Dan Hildebrand, var tidlig på plass på ulykkesstedet.

- Dette er selvsagt uønsket, sier Hildebrand om det som er den første ulykken for Bybanen.

Han vil ikke spekulere i hva som kan ha skjedd.

- Utredningen vil vise om det var menneskelig eller teknisk svikt.

- Er det litt ironisk at Bybanen, som er ment å bedre trafikkflyten, stopper all trafikken i sentrum?

Svensken trekker på smilebåndet, før han svarer:

- Ja, det er det som definerer en ulykke.

- Er dette et forvarsel?

- Når man implementerer nye systemer, kan man ikke utelukke at det skjer noe. Når det er sagt, så er vogntog det tryggeste fremkomstmiddelet i verden, sier Hildebrand.

Les flere saker på BA.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere