RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NYTT HJEM: Både Elina Mostafavi (23) og Kristoffer Reiersen (26) er fra Nordreisa, men har de siste årene bodd i Tromsø. Nå skal de flytte inn i en fammel rutebuss.
NYTT HJEM: Både Elina Mostafavi (23) og Kristoffer Reiersen (26) er fra Nordreisa, men har de siste årene bodd i Tromsø. Nå skal de flytte inn i en fammel rutebuss. Foto: PRIVAT

Da Kristoffer og Elina ble lei av dyre leiepriser, begynte de å tenke kreativt

Deres nye bosted er ikke som alle andres.

Nordlys: Elina Mostafavi (23) og Kristoffer Reiersen (26) har de siste årene bodd i Tromsø.

Mens de har bodd i byen har de leid leilighet, og de har alltid følt at de måtte ut med svært mye penger for kvadratmeteren.

Da huseieren i vår ga beskjed til paret om at leiligheten de leide skulle selges, bestemte Kristoffer og Elina seg for å bli kreative.

- Vi oppdaget at vi hadde veldig mye ting og møbler vi egentlig ikke brukte, og begynte å tenke på om vi kunne leve litt enklere, og dermed også litt billigere, sier Reiersen til Nordlys.

Det var Framtid i Nord som i sin papiravis først omtalte saken.

Hus med motor

Samboerparet hadde lest om mikrohus på hjul, og tenkte at det kunne passet dem bra. Imidlertid var det ingen til salgs rundt Tromsø, og å bygge selv ville bli i dyreste laget.

Like før sommeren oppdaget de at det var en gammel rutebuss fra Lyngen til salgs. En Scania BF110 1975 modell med soverom, et lite bad og kjøkkenkrok.

Paret slo til.

- Vi fikk den for 35.000 kroner. Jeg pleier å si at huset vårt var veldig billig, fordi det henger en gammel motor på det.

Setter inn vedovn

Bussen ble levert til Kristoffer sine foreldre i Nordreisa, der den nå står utenfor huset. Paret har i løpet av sommeren pusset opp bussen.

- Vi jobber med å sette inn en vedovn for at det også skal bli mulig å bo der når kulden setter inn

De er klar over at de blir nødt til å leve et litt enklere liv, men det er de forberedte på.

- Vi er begge veldig glad i friluftsliv, og det plager ikke oss å måtte finne på litt nye løsninger for å vaske klær og lignende.

Til høsten skal bussen kjøres til Tromsø. For på tross av at den er gammel, kan den fremdeles brukes. Det blir imidlertid ikke Kristoffer eller Elina som kjører bussen, for ingen av dem har buss-sertifikat.

Trolig vil venner hjelpe dem å kjøre bussen til Tromsø.

- Vi liker oss godt i bussen. Det er et veldig koselig hjem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NYTT HJEM: Slik ser du i bussen paret skal bo i.

Studentboliger

Nær 89.000 personer i Norge ble tilbudt studieplass under årets opptak, som ble kunngjort i juli måned.

Av disse har kun 14,5 prosent tilgang på studentbolig, ifølge undersøkelsen fra Norsk studentorganisasjon (NSO), landets største interesseorganisasjon for studenter.

Det betyr at resten må ut på det private markedet. I Tromsø, og i flere andre byer, har det de siste årene vært problemer med å skaffe nok boliger til studentene.

-Uheldig situasjon

Torsdag ble det kjent at Studentsamskipnaden i Tromsø sine 78 nødhjem er fulle. 900 studenter står nå på venteliste for nødhjem.

- Det er en veldig uheldig situasjon, sier leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Tromsø, Aurora Meland.¨

Hun ber tromsøværingene åpne hjemmene sine for studenter som ikke har noe sted i bo.

Meland forteller til Nordlys at mange studenter må betale mer i leie enn de hadde planlagt for å få et sted å bo.

På grunna av det store presset på boligmarkedet i Tromsø, tilbyr universitet midlertidige ordninger til studenter uten bolig.

De kan også formidle kontakt til personer som kan låne bort sofaen mens studentene leter etter bolig.

- Det løser seg alltid etter hvert, forteller Meland, men innrømmer at flere må inngå kompromiss på både pris og standard for å få et sted å bo.

Les flere saker fra Nordlys her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere