RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BGO er koden du ser på bagasjelappen om du skal reise med fly til Bergen.
BGO er koden du ser på bagasjelappen om du skal reise med fly til Bergen. Foto: Anders Helgerud (Avino/BA)

Denne koden er et mysterium

Opprinnelsen til koden til Bergen lufthavn er en gåte. Ingen BA har snakket med vet hvor O-en i BGO kommer fra.

Du har sikkert lagt merke til de tre, store bokstavene på bagasjelappen når du er på flyreise.

Skal du til Oslo står det OSL og skal du til Bergen står det BGO.

Kodene er til for at systemet logistikksystemet enkelt skal skille flyplassene fra hverandre og identifisere hvor bagasjen din skal sendes.

SAS vet ikke

Disse flyplasskodene tildeles av International Air Transport Association (IATA) og gjenspeiler som regel navnet på flyplassen eller lufthavnens geografiske beliggenhet.

Men så var det denne O-en i BGO da.

– Takk for tilliten, men det har jeg ikke et godt svar på, sier Avinor-veteran Nic. Nilsen når Bergensavisen serverer ham spørsmålet.

– Det kan ha sammenheng med at BGR allerede var opptatt. Hvis den allerede var i bruk, måtte de finne på noe annet, spekulerer den tidligere lufthavnsjef i Bergen.

Bergenseren foreslår at vi skal prate med SAS, fordi han har en formening om at flyselskapet kan ha hatt en finger med i spillet.

– Nei, koden er nok eldre enn som så. Jeg kan ikke svare. Det er IATA som har gått ut med disse kodene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Intet svar i Geneve

BA ringer til IATAs kontor i Geneve og får vite at ingen på kontoret kan svare med det første. Vi blir bedt om å sende en epost og vente på svar.

I mellomtiden forhører vi oss med, Per Julius Helweg, fordi Avinor-karen som har vært journalist i Flynytt siden 1985 angivelig «har svar på alt».

– Oj! Det er i grunn mange steder med rare koder, og det er en tung prosess å søke IATA om kode til nye flyplasser, sier Helweg.

– Er det fordi så mange koder allerede er tatt?

– Antakelig, svarer Helweg.

Har en teori

BA blir rådet til å ringe en annen allviter i Avinor, Knut Ole Wilthil. Men også han må gi tapt.

– Interessant spørsmål. Aner ikke. En logisk forklaring har jeg ikke, men det kan skyldes at andre alternativer var opptatt i og med at Bergen lufthavn kom relativt sent, sier Wilthil.

Han viser til at flyplassen på Flesland ikke ble offisielt åpnet for sivile før i 1955.

Mer naturlige kodevalg som BRG eller BGN tilhører Whitesburg, Kentucky i USA og Belaya Gora i Russland.

Wilthil forklarer at IATA-kodene på tre bokstaver er forbeholdt flyselskapene og passasjerer, mens FNs luftfartsorganisasjon ICAO (International Civil Aviation Organization) bruker koder på fire bokstaver.

For sistnevnte har Bergen koden ENBR. De to første bokstavene gjenspeiler Nord-Europa, mens BR gjenspeiler Bergen. ICAO-kodene brukes av myndighetene og til operative tjenester og værvarsling, forklarer Wilthil.

Flyplassjefen aner ikke

Det var E24 som først tok opp problemstillingen i en artikkel der de forteller historiene bak flyplasskodene.

Nettstedet tar for seg en rekke flyplasser i verden, men da de kom til Bergen sa det stopp.

E24 ringte til lufthavnsjef Aslak Sverdrup for å finne svar, og han forhørte seg med kolleger som har jobbet på flyplassen i svært mange år.

– De sier BGO er en kode som ble tildelt fra IATA, men de vet ikke hvor O-en kommer fra, sa Sverdrup.

Les flere saker hos BA.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere