RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor må du stå i kø

Sist oppdatert:
Flytrafikk er som et puslespill, og da er det ekstra irriterende når noen av brikkene blir borte.

(SIDE2): - Forsinkelser er et spørsmål om tid, forklarer Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfartsvæsen i Danmark.

Les også: Dine rettigheter på flyplassen

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Her ramser han opp fire hovedårsaker til de irriterende flyforsinkelsene:

- Værforhold som storm, hagel, snø har en innvirkning på avviklingen av flytrafikken. For det andre kan der være tekniske problemer med flyet, og kan være mange ting. En cateringvogn med mat som bryter sammen på vei ut til flyet. Det har ikke noe med flyet å gjøre, men er allikevel et teknisk problem. Det samme gjelder vanskeligheter med å få bagasjen inn i flyet.

Tekniske feil dekker et bredt spekter av problemer, og noen av dem kan man ikke klandre flyselskapet for. Her er det flyplassen eller de som behandler bagasjen som er skyld i forsinkelsen.

- Når flyet er kommet seg av sted, så kan det oppstå trafikkproblemer i luften, som igjen medfører forsinkelser. Av miljømessige årsaker prøver Europa å løse problemet ved hjelp av et såkalt slotsystem, der hvert fly har et hull eller ett visst antall minutter hvor flyet skal ta av fra flyplassen.

På den måten har man planlagt turen helt frem til ankomst i det europeiske kontrollsystemet for flytrafikk.

- Men hvis der blir dårlig vær, eller om det er militær trafikk i disse luftromsblokken kan der oppstå forsinkelser.

Her vil systemet trå i kraft og sikre at flyene ikke kommer seg av flekken. Dette for at de ikke skal sirkle rundt i luften og bruke brennstoff unødvendig. Forsinkelser som oppstår i luftrommet kalles gjerne ATM eller Air Traffic Management.

- Til sist kan det også være forsinkelser ved ankomst. Teknisk problemer med bagasjeutleveringen og passasjerene må vente. Passasjerer som skal rekke et nytt fly havner midt oppi et problem.

(artikkelen fortsetter under)

Forsinkelser i luften kan skyldes både enkeltfaktorer eller en kombinasjon av mange forskjellige forhold. Og det er langt fra i alle tilfeller at passasjerene kan forvente å få kompensasjon. Generelt konkluderer Thorbjørn Ancker, med at passasjerene bare kan klage hvis de mener flyselskapet ikke lever opp til EUs regler, som alle flyselskaper i EU/EØS-land må forholde seg til.

- Det er snakk om et større puslespill for å få avviklet flytrafikken knirkefritt, forklarer han.

(Kilde: Politiken)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere