RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STANSER I PROTEST: De siste dagene har flere norske tungtransportsjåfører stått stille 15 minutter hver dag i veikanten. Her er noen av bildene som er lagt ut på sosiale medier om aksjonen.
STANSER I PROTEST: De siste dagene har flere norske tungtransportsjåfører stått stille 15 minutter hver dag i veikanten. Her er noen av bildene som er lagt ut på sosiale medier om aksjonen. Foto: Faksimile (Nettavisen)

Derfor står norske sjåfører stille i veikanten

Sist oppdatert:
- Frustrasjonen har bygget seg opp over lang tid. Dette var dråpen som fikk begeret til å flyte over.

OSLO (Nettavisen): Frifinnelsen av en makedonsk lastebilsjåfør som kjørte med falske bulgarske papirer har utløst proteststorm hos lastebilsjåfører både i Sverige og naboland. Makedoneren ble stoppet på E4 ved Armsjön i Sverige i oktober og ble nylig frikjent i Sundsvalls tingrett.

Les også: Hodeløse dødsmaskiner truer veisikkerheten

Onsdag kom beskjeden fra svensk politi at den makedonske sjåføren - til tross for falske papirer fra Bulgaria - likevel hadde førerkort for tung lastebil med henger (CE) utferdiget av makedonske myndigheter. Det melder Sveriges Radio.

- Bygget seg opp

Så langt har det likevel ikke roet gemyttene i næringen.

- Dette er en frustrasjon som har bygget seg opp over lang tid, og dommen i Sverige var dråpen som fikk begeret til å flyte over, forklarer administrerende direktør Geir Mo i Norges Lastebileierforbund.

Forbundet har ingenting med aksjonene å gjøre, men Mo sier dette er et tema de har jobbet med over lang tid.

Siden mandag har både svenske, norske og danske lastebilsjåfører aksjonert. Lastebilsjåførene har uttrykt sin misnøye ved at de klokka 12 og klokka 24 har svingt inn til siden av veien og stått stille i 15 minutter.

Bruker sosiale medier

En norsk Facebook-side - Her stopper Norge - er opprettet med oppfordring om at alle sjåfører deltar i aksjonen hver dag fram til 24. desember. Hashtaggen som brukes på sosiale medier er #NorwayStandsStill og #HerstopperNorge.

FORSTÅR SINNET: Geir Mo i Norges Lastebileierforbund sier han forstår at det koker i bransjen.


- Altfor mange kjeltringer

Mo sier han forstår at det koker i bransjen. Han sier problemet blant annet gjelder utenlandske sjåfører som kjører med flere identiteter og bygger for å omgå kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Det er altfor mange kjeltringer som bryter regelverket, og vi har vært med og avslørt falske sjåførkort og falske førerkort. Vi har vist hvordan dette er noe man enkelt kan bestille på nettet, sier Mo til Nettavisen.

Med slike midler utkonkurreres ifølge Mo nordiske arbeidsplasser, og enda viktigere: Det går ut over trafikksikkerheten på veiene.

- Fra Oslo til Bodø uten stopp

- Her kommer det sjåfører uten opplæring og setter seg bak rattet på 50 tonn tunge kjørertøyer og legger ut på norske vinterveier. I de verste tilfellene vi kjenner til kan de kjøre i opptil to døgn i strekk. Fra Oslo til Bodø uten stopp er ett eksempel, sier Mo.

Vil ha transportpoliti

Som sjef i lastebileiernes forbund maner han norske myndigheter til å sette hardt mot hardt for å stoppe utviklingen.

- Vi har foreslått et eget transportpoliti med utgangpspunkt i UP og i samarbeid med blant andre Statens vegvesen, tollmyndigheter og skattemyndigheter.

- Vi må også få fortgang i behandling av de sakene vi har. Vi har eksempel på kabotasjesaker soim blir liggende. I tillegg må det gjøres noe med disse sjåførkortene. Vi må ta i bruk teknologien, biometri, som gjør det umulig å forfalske dem.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest