RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse matvarene lurer deg

Sist oppdatert:
Du tror kanskje du spiser sunt? Se hvilke varer som ikke er så sunne som du kanskje tror.

(SIDE2): - En misforståelse når det gjelder sunnere produkter er gjerne at selv om det er et sunnere sammensatt produkt, så er det like - eller mer - kaloririkt. Og tenker man vektutvikling i det å være sunn så må man altså passe på at man ikke får i seg for mange kalorier.

Det er sunnere for kroppen å bruke disse produktene, men man må huske på å ikke overdrive mengden i forhold til å passe kaloriinntaket, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.

Nøtter: Dette skal liksom være sunt - og fettet i nøttene er det, men det er kalorier i hopetall, så her må en passe på å ikke knaske for mange hvis man samtidig vil passe vekten.

Oljer: Sunne fettsyrer, men likevel kaloririkt. 100 prosent fett mot 80 prosent fett i vanlig margarin.

Pasta: Mye stivelse og raske karbohydrater. Lite næringsstoffer å hente om du ikke går for fullkornpastaen.

Banan: Mye kalorier, en del næringsstoffer, men det fins frukter som både er mer næringsrike og ikke inneholder like mange kalorier.

Juice: Like mye sukker som cola ( Her er det altså ikke tilsatt sukker, men fruktsukker).

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Druer: Den absolutt søteste frukten du kan spise.

Vegetarmat: Ikke all vegetarmat er sunn. Friterte tomater inneholder en del fett, uansett om det er stekt i planteoljer.

Frokostblanding: Veldig mange frokostblandinger inneholder mye sukker. Du kan risikere å bruke opp hele sukker-rasjonen din bare på en skål frokostblanding på morgenen. Frokostblandingen Fitness hevdes for eksempel å være «for den sunne linje», selv om den inneholder hele17 prosent rent sukker.

Yoghurt: Go' Morgen-yoghurten til Tine inneholder for eksempel 10 prosent sukker. Yoghurt inneholder også en del næringsstoffer, men pass på å velge den typen med redusert sukkerinnhold i hvert fall.

Yoghurt-is: Dream yoghurtis fra Diplom-Is inneholder lite fett, men hele 22 prosent sukker.

Lett-produkter: «Lett jordbærsyltetøy» inneholder 30 prosent sukker.

Grillmat: Å grille mat kan være en sunn form for tilberedning. Det er heller det fete tilbehøret som lurer deg. Kutt ned på potetsalaten og grill mer grønnsaker som paprika, aubergin, løk og champignon istedenfor.

Knekkebrød: Man blir liksom aldri mett. Derfor er det lett å spise altfor mange knekkebrød med deilig pålegg, som kanskje ikke er så sunt. Knekkebrødet i seg selv er sunt fordi det inneholder mye fiber.

Mais: Mye sukker og lite næring.

Sprøstekt løk inneholder mange kalorier på tross av at mange tenker at løk er sunt. Sprøstekt løk er stekt i olje/smør og her får du mange kcal på kjøpet.

Visste du at:

Majones inneholder like mye sukker som Mariekjeks.

Cornflakes har en høyere glykemisk indeks enn sukker. Det betyr at man får en høyere blodsukkerstigning av å spise cornflakes.

Fruktose er 30 prosent søtere enn sukker, men gir tre til fire ganger lavere blodsukkerstigning.

Drikker du tre glass brus har du fått i deg like mye kalorier som det er i en burger.

En halv liter brus daglig tilsvarer en vektøkning på ni kilo på et år.

Regjeringen vurderer å legge ekstra avgift på usunne matvarer for å tvinge deg og lommeboken til å spise sunnere.

1 glass brus (1,5 dl) inneholder 60 kcal mens 1 glass juice (1,5 dl) inneholder 70 kcal

1 muffins inneholder 400 kcal

Et eple inneholder 48 kalorier, en appelsin inneholder 42 kalorier og en banan inneholder 100 kalorier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere