RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dropper rushtidsavgift

Sist oppdatert:
Oslopakke 3 er et kompromiss alle er litt misfornøyde med.

- Oslopakke 3 er et bevis på at politikerne i Oslo og Akershus tar ansvar når staten har sviktet, mener Bård Folke Fredriksen, Høyres gruppeleder i Oslo bystyre.

Det brede politiske kompromisset – fra Frp til SV – innebærer blant annet at rushtidsavgiften blir droppet. Altså at det ikke blir dyrere å passere bomringen på tider av døgnet da det er mye trafikk, enn ellers. Det er Fredriksen glad for.

- Ønsker mer miljø
Det er ikke SVs samferdselspolitiske talsmann på Stortinget, Hallgeir Langeland. Partifeller av ham både i Oslo og Akershus har satt i gruppen, som ikke går så langt miljømessig som Langeland vil.

- Dette er konstruktivt politisk håndverk. Men jeg hadde håpet på en klarere miljøprofil, sier Langeland.

- Jeg hadde ønsker meg at man hadde gjort som i Stockholm og London. Satset mer på kollektivtrafikken og innført blant annet en rushtidsavgift. Jeg venter fremdeles på den første norske byen som tester ut dette, sier Langeland – og viser til at 25 prosent av personbiltrafikken i Stockholm har forsvunnet.

«Alle» misfornøyde
Kort fortalt er dette et kompromiss alle er litt misfornøyde med. Det mener deltakerne i gruppa er et godt utgangspunkt for at dette blir vedtatt.

- Ingen kan si at Oslopakke 3 er i tråd med sitt program, sa samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) da innstillingen ble lagt fram, og han minner om det skal gjennomføres ikke mindre enn seks kommunevalg før det hele er i havn.

- Dette er et helhetlig grep for transport i og byutvikling i Osloregionen. På denne måten får regionen de investeringene den trenger både når det gjelder vei og kollektiv, selv om det er trist at staten ikke bidrar så mye som den bør, mener Bård Folke Fredriksen.

Han peker på at det er lite samsvar mellom hva staten tar inn i bilavgifter og hva som blir bevilget til samferdselstiltak.

- For å få veier og kollektivtilbud som er tilpasset den veksten som er i Osloregionen, tar partiene nå ansvar for å få til en finansieringspakke som er nødvendig. Osloregionen er et boligmarked og arbeidsmarked, og ikke minst er næringslivet i denne regionen avhengig av at kunder, ansatte og varer ikke tilbringer dagene i kø, sier Fredriksen.

Stoppet rushtidsavgift
- For Høyres del er det to ting som jeg vil fremheve med det fremlagte forslaget til Oslopakke 3. Det ene er at vi nå får en kjempegod løsning på E18 fra Asker i vest til Fiskevollen i øst, med tunnelløsninger. Det andre jeg er glad for, er at vi har fått med de andre partiene på å legge vekk planene om å innføre en rushtidsavgift, sier Fredriksen.

Han har tro på at planene nå blir gjennomført.

- Dette er realistisk, fordi nå står det et meget bredt politisk flertall bak dette både i Oslo og Akershus. Dette må regjeringen merke seg og derfor fremlegge en proposisjon til Stortinget avslutter Bård Folke Fredriksen.

Fornøyd Dørum
Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum var også fornøyd mandag.

- Det er gledelig at vi nå får regelmessige, årlige tilskudd til både drift og investering i kollektivtransporten i Oslo og Akershus, sier han.

- For Venstre har det vært et mål å få stor politisk bredde bak forslaget, slik at det kan sikres gjennomslag også nasjonalt, sier Dørum. Os slik er det blitt; nå står Venstre, KrF, Høyre, Arbeiderpartiet og SV i Oslo/Akershus bak sammen med Oslo FrP og Akershus Senterparti.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere