RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FORTVILER: Den nye E18 Vestkorridoren er planlagt i flere år, men nå vil det nye Oslo-byrådet med Raymond Johansen (Ap, innfelt) stanse hele utbyggingen. Fylkesordfører Anette Solli (H, innfelt) i Akershus fortviler.
FORTVILER: Den nye E18 Vestkorridoren er planlagt i flere år, men nå vil det nye Oslo-byrådet med Raymond Johansen (Ap, innfelt) stanse hele utbyggingen. Fylkesordfører Anette Solli (H, innfelt) i Akershus fortviler.

E18 Vestkorrioden stoppes - Akershus fylkeskommune fortviler

Akershus fylkeskommune raser mot det påtroppende Oslo-byrådet.

Det påtroppende Oslo-byrådet vil stikke kjepper i hjulene for en ny og allerede planlagt E18 vestover, og sier nei til økt kapasitet på veien.

Dette får nabofylket Akershus til å fortvile.

- Det er litt kaos nå, og veldig underlig hele greia, sier fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus til Nettavisen.

REAGERER: Fylkesordfører Anette Solli i Akershus reagerer på at det nye Oslo-byrådet vil ødelegge for ny vei i hennes fylke.

For selv om mesteparten av den planlagte E18 går gjennom Akershus, er det tydelige ord i byrådserklæringen fra Arbeiderpartiet, SV og MDG:

«Med utgangspunkt i klima- og miljømålene, vil byrådet gå mot prosjekter som bidrar til å øke den fysiske veikapasiteten i og inn mot Oslo. Det medfører at den fysiske veikapasiteten på E18 Vestkorridoren ikke kan økes. Arbeid med prosjektering, regulering og grunnerverv som bygger opp under økning av veikapasiteten må stanses», heter det i byrådserklæringen.

Les også: Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år
Les også: Solvik-Olsen: - Ja, la showet begynne


- Like mange felt som i dag
Solli påpeker at det ikke er snakk om en 14-felts motorvei, som enkelte har hevdet, men at det er en høyst nødvendig veiutbygging.

- Det som er planlagt i prosjektet på E18, er å fortsette med en tre ganger tre-felts motorvei, med ny tunnel. Det er like mange felt som i dag, men den eneste forskjellen er at det ene kollektivfeltet blir en vanlig vei, fordi man ved siden av bygger en egen trasé for bussen, sier hun.

I tillegg skal det anlegges en ny vei for lokaltrafikk.

- Hvis de vil stoppe lokalveien, så vil de i så fall tvinge nabofylket til å stoppe en lokalvei, men veien fortsetter ikke inn i Oslo, sier Solli oppgitt.

- Det er noen urimeligheter her, legger hun til.

Statens vegvesen: - Ny E18 må ha høyere kapasitet grunnet sikkerhet og helse

- Blir dyrere å reise med buss
Fylkesordføreren synes det er spesielt at Oslo-politikerne ber Stortinget og regjeringen om å stoppe grunnerverv og videre planlegging.

-  Det er litt pussig. Tydeligvis har de ambisjoner utover det å være et vanlig byråd når de ber regjeringen stanse det som ligger i avtalen om Oslopakke 3, sier Solli til Nettavisen.

Utbygging av en ny E18 har nemlig vært en hjørnestein for hele det skjøre kompromisset som ligger til grunn for hele Oslopakke 3, som er et stort fellesprosjekt mellom Oslo og Akershus om utbygging av vei og kollektivtransport i hovedstadsområdet.

- Konsekvensen dersom de bryter avtalen, blir at folk må betale mye mer når de skal reise med buss, trikk eller bane i Oslo og Akershus. For Oslopakke 3 finansierer kollektivtrafikken med hundrevis av millioner kroner hvert år, og det vil bli borte om de bryter avtalen, sier Solli.

- Kastet borte millioner
Oslopakke 3 blir reforhandlet hvert fjerde år, og skal på nytt forhandles om til våren. Solli sier hun derfor håper at de store ambisjonene til det nye Oslo-byrådet, er et innspill til forhandlingene.

- Hvis det er et forhandlingsutspill, så er det for så vidt greit. Da tror jeg man skal kunne komme til enighet. Men slik de ulike partiene omtaler dette nå, er det litt forvirrende, konstaterer hun.

- Er det mulig å stanse E18 etter flere år med planlegging?

- Fysisk er det mulig å stoppe det, men da har man kastet bort flere hundre millioner kroner på planlegging og grunnerverv, sier Solli, og påpeker:

- Men politisk opplever jeg det som umulig å stanse E18 vestover, siden Oslopakke 3 er noe både Oslo og Akershus må være enige om. Det holder ikke at posisjonen i Oslo og Akershus er med på enigheten, men det må også være en bred enighet med de største opposisjonspartiene, sier hun.

- Nei når det er Akershus sin tur
Solli reagerer også på at de rødgrønne Oslo-politikerne nå sier nei, når det er Akershus sin tur til å få utbedret E18.

- E18 vestover er bygd ut i Oslo. Da synes jeg det er underlig at ikke Marianne Borgen har gått hardt ut og stoppet det, men at hun er mest opptatt av å stoppe en utbygging i en annen kommune, sier hun.

Marianne Borgen fra SV blir som kjent Oslos neste ordfører.

- På E18 i Bjørvika har vi brukt milliarder av kroner. Det er penger fra Oslopakke 3, men i Oslo er det nå slutt når når man starter på det store prosjektet i Akershus, sier Solli, og legger til:

- Jeg håper de skjønner hva de gjør, og skjønner konsekvensen av hva de gjør. De oppnår ingen penger til ny t-banetunnel om de bryter avtalen.

- Er gammel og umoderne
Hun mener den nye veien er høyst nødvendig.

- Veien er så gammel og umoderne, så man får ikke til en god kollektivavvikling. Det andre er at man legger veien i tunnel slik at at det blir en mindre miljøbelastning for de som bor langs veien. Dessuten er påkjøringsrampene veldig korte og farlige, og det er også de som skaper de største køene om morgenen, sier Solli.

Feltene på E18 blir noe bredere enn dagens vei, fordi feltene er farlige og for smale i dag, ifølge fylkesordføreren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere