RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Edelt tre og grom lyd

Båtmessen «Dra til sjøs» handler mest om plast og moderne design. Men det finnes en liten krok med gamle minner...

Båt er lokalkultur. Det er det lett å glemme når man går mellom blankpolerte glassfiberskrog og moderne elektronikk. I dag leveres motor og utstyr av noen få internasjonale produsenter, og nordmenn tenker ikke lenger over hvor båten de ønsker seg er laget. De er opptatt av fikse detaljer, stilige løsninger, og fornuftig pris.

Lokalt særpreg
Men det er ikke så veldig lenge siden ikke bare skroget, men det meste om bord var laget av lokale produsenter. Løsningene i en Forlandsnekke klinket sammen sør på Sotra var andre enn i Hardangersnekken fra Strandebarm.

Arrangørene bak «Dra til sjøs» har skjønt at det skal være plass til nostalgi på en båtmesse. Minner fra den gang dunkene fra ensylindrede motorer varslet om fersk fisk til middag.

Unik samling
I et hjørne har en samling av gamle motorer fått plass.

- Vi som er interessert i båt skylder en stor takk til mange samlere og entusiaster. Jeg vil fremheve en av de største. Gunnar Mikkelsen fra Bergen. Hans arbeid har resultert i et kulturhistorisk klenodium, skriver Olav Steimler i bloggen sin. I samlingen sin har Gunnar Mikkelsen flere hundre motorer som viser den tekniske utviklingen fra siste halvdel av 1800-tallet og frem til vår egen tid.

- Av disse motorene er rundt 200 restaurerte eksemplarer stilt ut i en gammel sjøbod i Sandviken. Samlingen er en av 17 i Hordaland, men antas å være den største i Norge. Mikkelsens samling av påhengsmotorer er sjelden også i verdenssammenheng og inneholder alt fra Kjapp-motorer produsert på Hjellestad til en helt unik seks sylindret Mercury.

Her finner du mer om Gunnar Mikkelsens samlinger.

Her kan du lese hele innlegget til Olav Steimler.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere