RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Edith (90): - Skulle jeg sulte?

Sist oppdatert:
- Skamklipt, ensom og kald i Spania. Pris: 20.000 kroner.

(iOslo.no) Edith Singdahlsen (90) fra Røa i Oslo slet med hjerteproblemer og muskelgikt. Da var helsebringende tur til Nord-Spania tingen, trodde hun.

Sommeren 2008 bestilte hun en tur til Albir i Spania via Solgruppen, i håp om at det skulle gi henne en god pause og god behandling. Derfor betalte hun først 15.000 kroner for en måneds helsebringende opphold.

Føler seg rundlurt
- Jeg ringte på forhånd til Solgruppen og fortalte om min helsesituasjon. Jeg kan jo bare gå noen meter, derfor måtte matbutikkene være veldig nærme. Og ja da, hun damen i Solgruppen anbefalte meg et konkret hotell, for der var alle butikkene rett på andre siden av gaten. Hun hadde selv bodd der, sa hun til meg, forteller Edith til iOslo.no.

Har du dårlige opplevelser med norske reiseoperatører? Tips oss på mail til tips@ioslo.no.

Alt så ut til å være perfekt. Edith skulle få fysioterapi, aktiviteter og masse kos.

- Hun sa også at det var så mange andre nordmenn der, for jeg er jo enslig, sier hun.

Da den syke 90-åringen kom fram til hotellet hun var plassert på, fikk hun seg et aldri så lite sjokk.

- Ingen butikker der
- De hadde ikke butikker i det hele tatt i nærheten av hotellet. I tillegg ble jeg plassert på et kjemperom uten dynetrekk på dyna. Skulle jeg sulte i hjel eller? Jeg kunne jo ikke gå.

Morgenen etter konfronterer Edith Solgruppens reiseleder med situasjonen. Løsningen ble at hun skulle flyttes til et annet hotell med halvpensjon.

- Der ble jeg sittende alene en hel uke, hvor var de andre norske helsereisende som liksom skulle være der? I resepsjonen visste de ingen verdens ting om aktiviteten jeg ville være med på heller, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet

Helsereisen skulle inneholde trim med «Sykepleier Ingrid». Gleden var stor inntil Edith fant ut hva dette var for noe.

- Dette var at man skulle bevege seg på taket til hotellet - men det var jo ingen heis opp dit! Hvordan mener man at jeg skulle klare det?

Skamklipt for 75 euro
Ukene gikk og Ediths helsetur ble bare et mareritt. Hun fikk ikke gjort noen ting, og den behagelige temperaturen og alt det helsebringende var bare ikke-eksisterende for henne.

- Og jeg skulle få komme til frisør. Det fikk de endelig til dagen før jeg skulle hjem. Da kom det en dame som skamklipte meg, jeg har jo nesten ikke hår igjen bak etter å ha vært hos henne. Prisen var 75 euro!

Ekstraregning: 4700 kroner
- Og da jeg endelig skulle hjem til Norge, så kom Solgruppen med en ekstraregning på 4700 kroner! Dette var for bytte av hotell.

- Men igjen, skulle jeg sulte i hjel på det andre stedet da? Mange har sagt til meg at jeg ikke skulle ha betalt dem for dette.

Den saken endte opp med at Edith fikk betale prisforskjellen mellom hotellene på 3040 kroner, og slapp å betale ekstra 1660 kroner til Solgruppen som straff.

- Det var Solgruppen som anbefalte meg det første hotellet, enda de visste om mine problemer. De lovte at butikkene var på andre siden av veien, noe som ikke stemte. Så måtte jeg bytte hotell og fikk altså beskjed om å betale 4700 ekstra, sier 90-åringen.

Syk og utslitt
I dagene etter "helseturen" forteller Edith at hun ikke har følt seg så utslitt og syk på lang tid.

- Dette var bare helt forferdelig, men jeg orker ikke mer av Solgruppen. Jeg blåser i dem, sier hun der hun sitter i leiligheten sin på Røa.

Solgruppen føler seg urettferdig behandlet
Bjørn Bekken, daglig leder i Solgruppen AS, har følgende å si om kritikken fra Edith:

- Jeg føler meg urettferdig behandlet, for vi kastet oss rundt for å hjelpe henne nede i Spania.

- Stemmer det at matbutikken ikke lå tvers over gata?

- Ja, det stemmer. Butikkene ligger vel 200-300 meter unna der hun først bodde. Det er synd hvis noen har lovet henne at de lå rett ved siden av. Det er jo et stykke for henne, hvis hun ikke klarer å gå, sier Bekken.

«Misforståelse»
Om at Edith skulle måtte betale 4700 kroner for «misforståelsen», har Bekken følgende å si.

- Hun spiste jo frokost og lunsj da. Men hun som solgte reisen til Edith selger jo ingen ting ut fra løgn.

- Nei, men måtte kunden betale for at dere har gjort en feil?

- Jeg vet altså ikke hva som er sagt i den samtalen da Edith bestilte reisen. Det må ha vært en misforståelse.

- Hun er glemsom
Den daglige lederen understreker at de Solgruppen-ansatte nede i Spania gjorde mye for Edith, og fikset til og med frisør. Han får støtte fra markedssjefen i Solgruppen.

- Vi føler at vi har gjort mye for denne gjesten, men at hun kanskje er litt glemsom noen dager. Jeg solgte denne reisen, og jeg sier jo ting bare som de er, sier markedssjef Anita Bekken i Solgruppen til iOslo.no.

- Vi mener ikke at vi gjorde en feil. Når det er en voksen dame på 90 år, som ikke mener hun klarer å gå og ikke vil ha hjelp, så byttet vi henne over til Hotel Kaktus. Men vi kan ikke forhøre hver gjest om hvor langt de kan gå, fortsetter markedssjefen.

- Hun er så negativ
Videre sier både Anita og Bjørn Bekken at de er lei seg for at kunden hadde det dårlig, men:

- Vi har en god del reisende, og det er stor forskjell på hva hver enkelt forventer seg. Vi er ikke så vant til at man skal være så negativ som hun har vært. Ganske mange har gjort det de kunne for henne, så vi er egentlig ganske forundret over at dette kommer, sier Anita Bekken.

Solreiser markedsfører seg med trivselsreiser, hvor man kan få ta del i terapi, møte sykepleier og andre aktiviteter. De markedsfører seg ikke som helsereiseoperatør.

- Vi tar kritikk. Vi beklager at hun ikke hadde det bra, sier Bjørn Bekken.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere