RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

En halvtime holder for vekttap

Sist oppdatert:
Du trenger ikke slite deg ut for å gå ned i vekt. Nye undersøkelser viser halvtimes gåtur om dagen er nok. Sjekk om du er overvektig.

Studien som ble gjort av amerikanske forskere ved Duke University, viser at slanking og intensiv trening ikke nødvendigvis må til for å gå ned noen kilo som har lagt seg på sidebeina etter julekosen.

120 overvektige mennesker fikk beskjed om å ikke slanke seg de åtte månedene forsøket pågikk. Halvparten skulle gå en kjapp tur på i underkant av tre kilometer hver dag, eller rundt 30 minutter. Den andre halvparten skulle ikke anstrenge seg fysisk.

73 prosent av dem som gikk tur daglig, gikk ned i vekt. Deltakerne som overhode ikke trente, la la på seg litt over 1 kilo i gjennomsnitt.

Mer muskler, mindre fett
Alle de fysisk aktive deltagerne minsket også omkretsen rundt hofte, liv og mage.

De som bedrev mer intensiv trening, som jogging, fikk det mest drastiske vekttapet. De gikk i gjennomsnitt ned 3.6 kilo under forsøksperioden, og mistet også 4.5 kilo rent kroppsfett samtidig som de la på seg 1.35 kilo ren muskelmasse.

-Selv om trening uten å kutte kalorier ikke er den mest effektive måten å gå ned i vekt, viser undersøkelsen at små mengder trening alene kan forebygge vektøkning, sier direktør for Centre of Human Nutrition Samuel Klein til den australske avisen The Courier Mail.

-Det er viktig fordi vi i dette landet (USA) gjennomsnittelig legger på oss rundt 0.45 kilo hvert år fra vi er 25 til 55 år. Å forebygge dette er meget viktig, sier han.

Nordmenn blir fetere
I USA er mer enn 60 prosent av den voksne befolkningen overvektige. Selv om Norge ligger bedre an enn USA, er en stadig økende andel av befolkningen rammet av overvekt eller fedme.

I følge nye rapporter fra WHO har andelen norske menn og kvinner med overvekt økt siden 1960-årene. Det er nå 12,2 prosent menn og 10,9 prosent kvinner i Norge som har fedme.

Kroppsmasseindeks (KMI=BMI=Body Mass Index; kg/m2 ) er det mest brukte målet for inndeling av kroppsvekt. Overvektige mennesker har etter WHOs definisjon en BMI på 30, mens normalvekt ligger mellom 18.5 og 24.9 BMI.

Her kan du regne ut din egen BMI

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere