RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
USUNT: Mange av Flytogets ansatte sitter stille hele dagen. I tillegg spiser de ofte usunn mat noe som gjør dem trøtte og slappe.
USUNT: Mange av Flytogets ansatte sitter stille hele dagen. I tillegg spiser de ofte usunn mat noe som gjør dem trøtte og slappe. (Scanpix)

Få meter fra flytogkrasj

Sist oppdatert:
En lysfeil førte til at Flytoget og et lokaltog med et nødskrik unngikk katastrofe. Lokaltoget klarte å stanse kun noen titalls meter fra hurtigtoget på vei fra Gardermoen.

Nestenulykken skjedde 20. april og en gransknings-kommisjon jobber nå med en rapport som ifølge Aftenposten er ventet å være klar innen kort tid.

- Dette er en alvorlig hendelse, og vekker oss med hensyn til sikkerheten på jernbanen sier informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, til avisa.

Den dramatiske episoden oppstod da Flytoget i full fart på vei mot Slependen måtte bråbremse på rødt signal. Vanligvis skal et forsignal varsle togføreren om hva hovedsignalet lyser. I dette tilfellet var forsignalet grønt, mens hovedsignalet var rødt.

Like etter kom et lokaltog i samme retning. Også her skal togføreren ha fått grønt lys fra forsignalet – noe som ifølge teorien skal være umulig så lenge det står et tog på skinnegangen lenger fremme.

Til alt hell oppdaget føreren av lokaltoget Flytoget og hogg i bremsene. Toget stanset kun noen titalls meter unna Flytoget. Det skal ifølge Aftenposten ikke ha vært passasjerer om bord i noen av de to togene under hendelsen som skjedde i 04-tiden på natta.

I forbindelse med kontroll av lyssystemene er det redusert fart på deler av strekningen og det har medført en rekke mindre forsinkelser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere