RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Morten Holm (Scanpix)

Få meter fra helikopterstyrt

Sist oppdatert:
Helikopteret var bare seks meter fra å havne i havet utenfor Fedje.

(iBergen.no) Selskapet Lufttransport får nå krass kritikk av Havarikommisjonen etter nestenulykken utenfor Fedje. 27.november 2005.

Flydde på øyekontakt
Lufttransports helikopter av typen Agusta 109E hadde startet fra basen på Fedje for å sette ned en los på et fartøy ca. åtte nautiske mil ut i havet. Det var mørkt, skyet vær med lett snøfall og rundt fem kilometers sikt.

Flystyrmannen var den som utførte flygingen fra venstre sete og fartøysjefen var såkalt « Pilot Not Flying». Sjekklister var utført for landing og helikopteret hadde forlatt marsjhøyden på 600 fot og startet nedstigning. Flystyrmannen var nødt til å lene seg over til høyre for å holde øyekontakt med skipet siden vindusstolper i cockpiten hindret sikten. Da han lente seg tilbake mistet han referansene sine (høyde, fart, kurs).

Les Havarikommisjonens rapport her

I samme øyeblikk lente fartøysjefen seg forover for å slå på et instrument. Da fartøysjefen kikket opp igjen oppdaget han at helikopteret var i en rask nedstigning.

Mistet høyde
Barometrisk høydemåler indikerte at helikopteret passerte 100 fot på vei ned mot havflaten, og hastigheten var gått ned. Fartøysjefen dro på «power» for å stoppe nedstigningen .

Fartøysjefen har opplyst at han hadde god visuell kontakt med skipet hele tiden. Etter at helikopteret var stabilisert på 150 til 200 fots høyde ble kontrollene gitt over til flystyrmannen, og etter 20-50 sekunder var de i posisjon ved båten.

Den ukontrollerte hendelsen fant sted i en avstand fra skipet på ca. 600 til 1500 meter. Operasjonen ble deretter gjennomført som normalt.

I ettertid anser fartøysjefen at han i et glimt så at radiohøydemåleren viste 20 fot (6,1 meter). Normal høyde i denne fasen av en innflyging er alt fra 150 til 300 fot.

Flere tidligere ulykker
Havarikommisjonen anser at tap av visuelle referanser var årsak til at nedstigningen i en periode var ute av kontroll, og at hendelsen lett kunne ha medført at helikopteret traff sjøen. Tap av visuelle referanser under liknende forhold har vært årsak til flere ulykker innen helikopterflyging.

Selskapet Lufttransport hadde 30. mars 2006 et havari med samme type helikopter på oppdrag under losflyging. Besetningen fløy visuelt i lav høyde og redusert sikt i mørke, tapte kontroll og havarerte.

«Innflyging til en båt i mørke, uavhengig av siktforholdene, innebærer en stor risiko for at besetningen kan bli desorientert, spesielt under visuell innflyging før helikopteret er på en stabilisert rett innflyging. Uten andre referanser enn lysene fra en båt ved flyging i mørke over åpen sjø, er en helt avhengig av instrumentflyging og koordinert besetningssamarbeid», heter det i Havarikommisjonens rapport.

Etter hendelsen har selskapet iverksatt tiltak basert på reviderte innflygingsprosedyrer. Havarikommisjonen tilrår at Luftfartstilsynet følger opp selskapets implementering og praktisering av de reviderte prosedyrene.

Les flere nyheter på iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere