RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Jernbaneverket deles i to.
Jernbaneverket deles i to. Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)

Fagforeninger skeptiske til ny jernbanereform

Sist oppdatert:
De borgerlige partienes jernbanereform vil føre til en dårligere jernbane, mener fagforeninger.

Et nytt direktorat skal få overordnet ansvar for skinnetrafikken og
togtrafikken skal konkurranseutsettes.

– Vi ønsker at flere selskaper skal konkurrere om passasjerene. Nå får vi kanskje flere selskaper som tenker nytt og som tenker på nye løsninger slik at vi får en bedre jernbane for passasjerene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Regjeringspartene, Venstre og KrF la mandag ettermiddag fram sitt forslag til jernbanereform. Regjeringen vil senere legge fram en stortingsmelding om reformen som vil bli sendt ut på høring.

Et jernbanedirektorat skal få det overordnede ansvaret og skal styre og koordinere norsk jernbane. Direktoratet skal også organisere konkurranseutsetting av togdriften, noe de fire partiene ser for seg kan skje på enkelte strekninger fra 2016 eller 2017. I tillegg til det nye direktoratet, skal ett selskap ha ansvar for infrastrukturen.

NSB mister eierskap

Med reformen mister NSB eierskap til sine tog, verksteder og eiendomsselskap. Selskapet Mantena, som i dag eies av NSB, skal i stedet bli et selvstendig selskap underlagt Samferdselsdepartementet.

– NSB skal fortsatt stå for persontogtrafikk og godstog, men med reformen blir det nå tydelige aktører slik at man har en klar modell på hvem som har ansvaret for hva, sier Venstres Abid Raja til NTB.

Samtidig som regjeringspartiene og samarbeidspartiene understreket at de tar store og overordnede grep, gjentok de flere ganger at reformen kommer passasjerene til gode.

– Jeg er helt sikker på at NSB kommer til å stå seg godt uansett. De har mye erfaring, og kommer til å bli mer robust og bedre av det her, sier Linda Hofstad Helleland (H), som leder Stortingets transportkomité, til NTB.

Hun sier Gjøvikbanen er blitt bedre etter at den ble konkurranseutsatt og påpeker at NRK og Telenor har blitt bedre av å møte konkurransen fra TV 2 og NetCom.

– Det her er en gledens dag for alle som er opptatt av tog, fastslår hun.

– Mer byråkrati

Det var imidlertid ikke reaksjonen til skeptiske fagforeninger som hadde møtt opp til pressekonferansen mellom spor 15 og 16 på Oslo S.

De sto samlet med et klart budskap: Jernbanen skal ikke konkurranseutsettes.

– Vi er bekymret for at vi kommer til å få en dyrere og dårligere jernbane. Vi må samle norsk jernbane og ikke dele den opp, sier forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund til NTB.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund er uenig i at reformen vil føre til en mer effektiv jernbane.

– Regjeringen splitter opp jernbanen og sier det vil føre til mer effektiv jernbanedrift. Et nytt direktorat, flere selskaper og konkurranseutsetting fører til mer byråkrati, ikke mer effektiv jernbane, mener han.

Forslaget til reformen ble presentert på Oslo S, kun timer etter at store deler av landet opplevde store forsinkelser i togtrafikken på grunn av krasj i Jernbaneverkets nye digitale distribusjonsystem FIDO. 

NHO fornøyd med de borgerliges jernbanereform

NHO Logistikk og Transport mener de borgerlige partienes forslag til jernbanereform vil føre til at togtrafikken blir mer effektiv.

– Det er positivt at regjeringen gjennomfører tiltak for å sikre en mer effektiv togtrafikk. Vi tror disse grepene vil gi en mer effektiv utbygging og en sårt tiltrengt fornying av jernbanens infrastruktur, sier styreleder Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport og kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere