RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Får ikke varslet nødsentralen

Sist oppdatert:
- Det er et paradoks at man i 2008 kan bestille pizza fra Peppes og stemme på Idol på sms, men ikke kontakte nødsentralen, uttaler Norges Døveforbund.

(iOslo.no) I Norge er det cirka 400.000 hørselshemmede, av dem er 4-5000 døve. Hver dag kjemper Norges Døveforbund for saker som kan gjøre det bedre for hørselshemmede i hverdagen og en av de viktigste kampsakene i 2008 er direkte kontakt med nødsentralen på sms.

- Slik det er i dag må vi gå via mellomledd for å nå nødsentralen. Dette er ikke en tilfredsstillende løsning og i andre nordiske land (Island, Sverige og Danmark) er det mulig med direktekontakt med nødsentralen for døve, sier generalsekretær i Norges Døveforbund (NDF) Paal Richard Peterson til iOslo.no.

Får støtte
Røde Kors mener sms-tjenesten er viktig.

- Dette er en viktig tjeneste for døve. Det er lett å tenke seg hvilke situasjoner som kan oppstå dersom de ikke får direkte kontakt med nødsentralen. Ved å få til en slik tjeneste for døve vil den også styrke tilbudet for andre. Slik vi ser det er det en vinn-vinn-situasjon, sier kommunikasjonssjef i Røde Kors Bernt Apeland til iOslo.no.

Slik det er i Norge i dag må hørselshemmede via et annet nummer for å formidle behov for nødhjelp. Dette gjøres ved å bruke et «eget nødnummer» som er 1412. Via teksttelefon blir innringeren lokalisert og nærmeste nødinstans rykker ut.

- Det nødtelefonnummeret er landsdekkende og vi kan se hvem som ringer. Når døve kontakter oss skriver han hvordan situasjonen er på teksttelefon, som døve har, og så formidler vi beskjeden videre til nødsentralen. En annen måte de tar kontakt på er å sende en sms til 2080. Da skriver de «NØD» i tekstmeldingen og så blir beskjeden formidlet videre, forklarer avdelingsleder på 149-sentralen i Mosjøen Rita Granmo.

149-sentralen i Mosjøen er den eneste sentralen som formidler dialog mellom døve og hørende. Den døve skriver beskjeder da beskjeder inn på teksttelefon.

Har forslag
I disse dager skal NDF i møte med Samferdselsdepartementet for å diskutere saken videre. NDF håper på en snarlig løsning, men innser at det ikke blir orden på sakene med det første.

- Dialogen har vart ganske lenge. Første møtet vi hadde med Samferdselsdepartementet var i september 2006. Ting tar tid. Det hadde vært ønskelig med en rask avklaring, men mange instanser er involvert og det blir nok ikke en løsning med det første, sier Peterson til iOslo.no

NDF har sett på en løsning for hvordan de ønsker at tjenesten skal fungere. I korte trekk er den slik:

«Den døve sender en sms til et gitt nummer. Denne sms mottas i en server som posisjonerer mobiltelefonen. På bakgrunn av posisjonen sendes det en alarmmelding til den sentralen som ligger nærmest i det geografiske området personen/telefonen befinner seg i.

Systemet i nødsentralen skal da automatisk sende ut en sms til den døve hvor det bekreftes at meldingen er kommet frem. Den døve og operatøren skal så kunne chatte videre per mobiltelefon slik at den døve kan få den foreløpige nødvendige hjelpen som trengs.

Sms-ene skal logges slik at de kan tas frem ved behov».

- Paradoks
NDF mener det er oppsiktsvekkende at man i 2008, med moderne teknologi, ikke har klart å formidle kontakt til nødsentralen via sms.

- Det er et paradoks at man i 2008 kan bestille pizza fra Peppes og stemme på Idol på sms, men ikke kontakte nødsentralen. Dette er en av våre viktigste saker vi skal kjempe for i år, slår Peterson fast.

Han kjenner ikke til eksempler hvor døve har lidd som et resultat av at det ikke er mulig å kontakte nødsentralen per sms.

- Heldigvis gjør jeg ikke det, for å si det sånn. Manglende varsling via sms kan få alvorlige konsekvenser, så det vil nok når som helst dukke opp, sier Peterson.

Da iOslo.no kontaktet Samferdselsdepartementet ønsket de ikke å si å mye om saken på nåværende tidspunkt.

- Det er ikke mye detaljer jeg kan komme innpå her, men vi jobber med saken og skal vurdere de innspillene som er kommet. Døveforbundet har rettet en henvendelse til oss og dette har nok med å gjøre at vi har forpliktelser overfor Telenor som har leveringspliktige tjenester overfor hørselshemmede, sier direktør Jørn Ringlund til iOslo.no.

NDFs prislapp
Han henviser også videre til Justisdepartementet som først ber oss ta kontakt med Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Derfra blir vi først forsøkt satt over til Barne- og likestillingsdepartementet før vi kommer tilbake til Samferdselsdepartementet.

- Hvem har ansvaret?

- Det er et samarbeid mellom flere departementer, sier Ringlund etter en kort tenkepause.

I NDF har man gjort et grovt overslag og kommet frem til at en utvikling av det nye varslingssystemet vil koste om lag én million kroner.

Les flere nyheter på iOslo.no.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere