RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Får refs for prising av Jesus

Sist oppdatert:
Oslo City har klistret Jesus Kristus på veggen med en CD-plate som glorie og prislapp over hodet. - Misbruk, mener Oslos domprost.

Den 11 meter høye Jesus-figuren har den siste uka hengt over inngangen til Oslo City. Med utslåtte armer inviterer den shopping-glade inn til å legge igjen sin andel av de 200 millionene som kjøpesenteret regner med å rake inn i løpet av julehandelen, skriver Aftenposten.

- Misbruk
Denne uka skal en lignende plakat klistres opp på T-banestasjoner og trikkestopp over hele Oslo – her med påskriften «CD-plate kr 149,50» over Jesus’ hode.

- Dette synes jeg er misbruk av Jesus. De tar ham til inntekt for noe han ikke står for. I utgangspunktet er det å vise figuren en hjelp til kirken med å få frem budskapet vårt, men med en gang det kobles til et kommersielt produkt, blir det feil, sier domprost Olav Dag Hauge til Aftenposten.

To eldre damer TV 2 Nettavisen møter utenfor kjøpesenteret mandag, er enige.

- Jeg er enig i det, dette er ikke nødvendig, sier damene som vil være anonyme. Men blasfemisk synes de ikke reklamen er.

Fire unge jenter spriker i oppfatningen av bruken av Jesus.

- Skummel
- Jeg synes det er helt feil, plakaten har ingen ting med handling å gjøre, det er skikkelig dårlig, sier Christine (17).

- Meg gjør det ingen ting. Jeg er ikke kristen og det er det jo nesten ingen som er lenger, sier Ina (17).

- Jeg synes han er skummel, jeg. Han bare skremmer folk bort fra Oslo City, mener Natasja (17), og får bifallende nikk fra venninnene.

- Diskriminering
Når TV 2 Nettavisen forteller at glorien over Jesus' hode er en cd-skive og at påskriften «CD 149,-» skal stå påtrykt på plakater som denne uka henges opp rundt om i Oslo, er jentene derimot samstemte:

- Oj! Det er helt feil, det synes til og med jeg som ikke er kristen, sier Ina.

- Det er jo diskriminering, mener Natasja.

- Slik jula er
Fotograf Virre Dahl står bak den store julekampanjen for Oslo City. Han forsikrer at han ikke hadde noen intensjon om å drive harselas med kristenfolket.

- Jeg synes at vi viser julen slik den er blitt for mange. Bildet viser kontrastene mellom hva julen egentlig handler om og kommersialismen. Hvis vi kan bidra med det glade budskap i tillegg til å reklamere for Oslo City, er det fint, sier Oslo Citys senterleder, Sturla Tune til Aftenposten

Hva mener du?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere