RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flere ulykker med småfly

Sist oppdatert:
Antallet ulykker med småfly økte her til lands i fjor, og fire mennesker mistet livet. Samtidig var det færre alvorlige hendelser i kommersiell luftfart, viser tall fra Luftsfartstilsynet.

Det var i 2003 to ulykker med norske rutefly og fire ulykker med helikopter. Det var ingen dødsulykker i kommersiell luftfart. For småfly var det totalt 17 ulykker. Tre av disse var dødsulykker, med til sammen fire omkomne. Dette er en økning i forhold til de tre foregående årene, der det gjennomsnittlig har vært én dødsulykke og to omkomne per år.

- For mange

- Selv om det er små tall er det fremdeles for mange ulykker med småfly, sier luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad i Luftfartstilsynet. - Derfor vil Luftfartstilsynet allerede i førstkommende flygesesong intensivere tilsynet med småflymiljøet.

Samtidig var det totalt en nedgang i antallet rapporterte alvorlige hendelser sammenlignet med de tre foregående år, både i ruteflyging, annen kommersiell flyging og privatflyging. De siste års trend med økning i rapporteringen av antall mindre alvorlige hendelser fortsatte i 2003. Økningen skyldes for en stor del bedre teknisk utstyr i flyene og på bakken, samt større fokus på og vilje til rapportering.

Ruteflygning

Statistikken for norsk ruteflyging har de siste årene holdt seg på et jevnt lavt nivå når det gjelder antall ulykker, og er på linje med internasjonal statistikk som viser at det i 2003 var rekordlavt antall dødsulykker med rutefly (25). Ikke siden 1946 har dette antallet vært lavere, til tross for at antall passasjerer er nitti ganger så stort som rett etter andre verdenskrig.

Det var i fjor to ulykker med rutefly i Norge. Dette er det samme som gjennomsnittet for de tre foregående årene. Den første av fjorårets to ulykker fant sted i januar da et fly fra Widerøe’s skled av rullebanen i Vadsø. Ingen personer ble skadet. Den andre ulykken skjedde i desember da et fly fra Kato Airline fikk problemer etter et lynnedslag, og landet utenfor rullebanen i Bodø. Flyet totalhavarerte, og de fire om bord fikk lettere skader.

Annen kommersiell luftfart

I kategorien annen kommersiell flyging har det i 2003 vært fire ulykker, alle med helikopter. Dette er mer enn en halvering i forhold til ulykkesåret 2002, da ni av totalt ti ulykker i denne kategorien var med helikopter. Fjorårets statistikk er tilbake på samme ulykkesnivå som i årene før 2002.

Privat- og klubbflyging

HTML EMBED
Flere saker fra Boarding.no
Det var i 2003 totalt 17 ulykker innen privat- og klubbflyging, noe som er på samme nivå som gjennomsnittet for de tre siste årene. Tre av fjorårets ulykker hadde fatal utgang, og i alt fire personer omkom.

Den første ulykken skjedde i februar der en person omkom da et svenskregistrert amfibiefly styrtet ved Molde. I mai omkom piloten da et fly styrtet i tåke ved Notodden, og i november omkom to personer da et fly styrtet i Trondheimsfjorden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere