RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flyklubb refses etter nødlanding

Samme type fly har måttet nødlande to ganger fordi det gikk tom for drivstoff.
Sist oppdatert:

Flyklubben på NTNU fikk advarsel etter at et av flyene deres måtte nødlande fordi det gikk tom for drivstoff for seks år siden.

September 2006 skjedde nøyaktig det samme. Et tilsvarende slepefly, av type Lavia PA-25 Pawnee, måtte nødlande på Oppdal flyplass fordi drivstofftanken ble fløyet tom.

Episoden beskrives i rapporten som en alvorlig hendelse. Nå får flyklubben kritikk fra Statens Havarikommisjon.

– Metoden de bruker for å måle drivstoff har ikke vært god. De har brukt delestreker på bensinmåleren, og avlesningen avhenger av fra hvilken vinkel man ser på instrumentet, sier direktør i Statens Havarikommisjon Grete Myhre til Nettavisen.

Motoren stoppet uten forvarsel på 500 meters høyde, og flygeren klarte å nødlande på Oppdal flyplass to meter før rullebanen, og flyet stoppet 10 meter utenfor bakkekanten.

NTH Flyklubb har også tidligere fått kritikk for hvordan de måler drivstoffet på.

– Vi tok det også opp med dem eksplisitt for seks år siden da samme flytype nødlandet. Nå er saken sendt til Luftfartstilsynet, som har sanksjonsmyndighet i saken, sier Myhre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere