RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

For lang ventetid i erstatningssaker

Sist oppdatert:
Personer som søker om erstatning etter behandlingssvikt i det offentlige venter uakseptabelt lenge på en avgjørelse.

Det konkluderer sivilombudsmann Arne Fliflet med etter en undersøkelse av saksbehandlingstiden hos Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Bakgrunnen for gjennomgangen er at sivilombudsmannen har mottatt flere henvendelser om lang saksbehandlingstid hos NPE og om at sakene blir liggende ubehandlet i lengre perioder fordi det ikke er kapasitet til å behandle dem.

Legge saken bak seg
NPE har de siste tre årene mottatt mellom 3.000 og 4.000 saker årlig. Sivilombudsmannen viser i en uttalelse, som er sendt Helse- og omsorgsdepartementet, til at gjennomsnittlig behandlingstid for saker der ansvar skal plasseres i fjor var 348 dager. Dersom søkeren får medhold tar det i gjennomsnitt 429 dager til før saken er avsluttet. Fliflet peker på at dette betyr en samlet saksbehandlingstid på over to år i saker som ender med utbetaling av erstatning. Ut fra en redegjørelse fra NPE oppfatter dessuten ombudsmannen at det er grunn til å tro at behandlingstiden vil bli enda lengre.

Han påpeker at sakene har stor betydning for den enkelte, både i forhold til at mange er utsatt for en integritetskrenkelse, er påført tap og at både økonomisk kompensasjon og ansvarsplassering er viktig for søkeren.

– Uten en avslutning av erstatningssaken vil det for mange være vanskelig å legge saken bak seg, skriver Fliflet, som mener NPEs hovedutfordring ser ut til å være for få saksbehandlere i forhold til antall saker.

– For lite ressurser
NPE skriver i sin redegjørelse at organet over lengre tid har opplevd manglende samsvar mellom antall saker og tildelte ressurser. NPE har gjennomført tiltak for å få ned ventetiden, men slik ressurssituasjonen er ser NPE fremover ingen mulighet til å ta igjen etterslepet som har bygd seg opp, heter det.

Fra 2009 skal NPE også behandle erstatningskrav fra pasienter som har blitt behandlet i det private. Det vil trolig ikke gjøre situasjonen lettere, selv om det er bevilget noe ekstra midler i denne forbindelse, påpeker Fliflet.


Melding til Stortinget
Ombudsmannen har også undersøkt forholdene rundt en køordning som NPE har etablert på grunn av saksbehandlingssituasjonen og gitt anbefalinger til hvordan kommunikasjonen med erstatningssøkerne kan forbedres.

Fliflet skriver i brevet at samlet sett er hans inntrykk at det er et behov for at NPE og departementet, som han understreker har ansvaret for at det blir stilt tilstrekkelige ressurser til rådighet, sammen intensiverer jobben for å få ned saksbehandlingstiden.

Ombudsmannen vil også sende Stortinget en såkalt særskilt melding om saken.

– Dette gjelder sentrale velferdsmessige spørsmål for mange mennesker. Det er viktig at sivilombudsmannen, som er Stortingets tillitsmann, orienterer Stortinget om hvordan ulike forvaltningsområder fungerer, sier Fliflet til Avisenes nyhetsbyrå (ANB).

NPE stort sett enige
– Så langt er vi i det store og det hele enige i de vurderingene sivilombudsmannen kommer med. Vi vil jobbe tett med Helse- og omsorgsdepartementet for å finne løsninger, sier assisterende direktør Rolf Gunnar Jørstad ved NPE.

– Når det gjelder de konkrete punktene ombudsmannen peker på i forhold til vår kommunikasjon med pasienter som har saker i kø har vi allerede tatt skritt for å endre rutiner i tråd med hans anbefalinger. De vil komme på plass i løpet av kort tid, sier Jørstad. (ANB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere