RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En politisk brosjyre er ikke å regne som reklame, fastslår Forbrukerombudet.
En politisk brosjyre er ikke å regne som reklame, fastslår Forbrukerombudet. Foto: Pål Nisja-Wilhelmsen (Nettavisen)

Forbrukerombudet: - Valgkampmateriale er ikke reklame

Sist oppdatert:
«Nei takk til reklame» på postkassen kan ikke stoppe valgkampbrosjyrer.

En hel del av oss har klistremerke med «Nei takk til reklame» eller lignende på postkassa hjemme. Og da slipper du alt av reklame og brosjyrer eller?

En av Nettavisens ansatte fikk valgkampmateriale fra Oslo Arbeiderparti i postkassen som var merket på denne måten og delte bildet på Facebook. I kommentarfeltet ble det diskutert om dette var reklame eller ikke.

Noe kan være reklame

Nå har Forbrukerombudet kommet med en presisering av lovverket.

- Valgkampmateriale er ikke å anse som markedsføring i denne forstand og omfattes ikke av forbudet, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Nettavisen.

- Valgkampmateriale er ikke å anse som markedsføring i denne forstand og omfattes ikke av forbudet, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

- Men det finnes tilfeller hvor det politiske partier sender ut kan inneholde elementer som gjør at de ansees som reklame i denne sammenhengen. Det kan for eksempel gjelde markedsføring av kommersielle samarbeidspartnere eller tilbud om kurs som koster penger. Men som regel er ikke det budskapet i disse valgkamptider, sier Gjedrem.

 Vil ikke innskrenke politikernes ytringsfrihet

Partiprogram, valglister og lignende er noe du altså må finne deg i å få levert i postkassen, uansett merking.

- Forstår du at mange likevel ser på partiprogrammene som reklame?

- Markedsføringsreglene er en innskrenking av ytringsfriheten når det gjelder kommersielle ytringer. Denne innskrenkingen har vi ikke villet gjøre for politiske partier, forklarer Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere