RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

Forelska i lærer'n

Sist oppdatert:
The Kids' gamle hit er igjen aktuell. Politikere i valgkamp flokker seg om skolene og oppdager det åpenbare: En god skole kan bare skapes med gode lærere.

Hvem husker ikke den engasjerte lærer som trollbandt klassen med kunnskaper og gode historier. Det var også lærere som slapp å undervise i fag de verken hadde interesse for eller særlige kunnskaper i.

Dette er ikke bare nostalgi men mulig å gjøre noe med i dag. Gjennom økte krav til faglig konsentrasjon i lærerutdanningen og økte opptakskrav får vi lærere med engasjement og tyngde.

Men også lærere i dagens skole må få bedre tilbud og muligheter til å ta etterutdanning. Jeg er ganske sikker på at det går tusenvis av engasjerte lærere rundt i dagens skoler og ønsker seg faglig påfyll. Det har skjedd mye i mange fag for dem som tok sin eksamen for flere år siden. Faglig og pedagogisk fornyelse er en utfordring. Økonomisk må det være mulig å få muligheter til etterutdanning og kanskje bør det gi seg lønnsmessige stimulans for faglig oppdatering. Erna Solberg har tatt til orde for at en borgerlig regjering bør øremerke tre milliarder til satsing på etterutdanning for lærere i norsk skole.

I Nettavisen har vi i dag også en reportasje som viser hvor bra Oslo-skolen er til å redusere frafallet i videregående skole. Jeg er jo særlig glad for at det er min gamle skole, Oslo Handelsgymnasium som fremhevet for sine gode resultater når det gjelder elever som fullfører videregående skole.

Det er sikkert mange og ulike årsaker til frafallet i videregående skoler landet rundt. Men jeg er overbevist om at den engasjerte og kunnskapsrike lærer er en forutsetning for å få elevene til å fullføre videregående. I engasjementet ligger også oppfølging av elever som ikke møter frem eller får problemer underveis i skoleløpet. Det kan være årsaker til frafallet som ligger utenfor skolens muligheter til å følge opp. Da er det et politisk ansvar for å sørge for at skolemyndighetene ikke slipper tak i elever som «sklir ut».

Dette oppfølgingsarbeidet er viktig fordi drop-out-problemene i videregående ofte er begynnelsen på et liv utenfor arbeidslivet. Og det er skremmende tall som viser at gruppen unge under 30 år øker sterkt på statistikken over uføretrygdede. Norge har ikke råd til å skyve stadig flere ut av et aktivt arbeidsliv. Et godt arbeidsliv starter med en god skole.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere