RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Her er KV Andenes fotografert av redningsselsskapet under arbeidet med å berge skipet etter grunnstøtingen ved Rødbergodden.
Her er KV Andenes fotografert av redningsselsskapet under arbeidet med å berge skipet etter grunnstøtingen ved Rødbergodden. (Redningsselskapet)

Forsvarets tabbe kostet 13 millioner

Kystvaktskipet gikk på grunn med et smell.

Vaktsjefen på brua glemte av det siste leddet i prosedyren for å stanse det 105 meter lange kystvaktskipet. Resultatet ble at KV–Andenes seilte videre og gikk på grunn med 9 knops fart i nærheten av Rødbergodden i Malangen. Skadene etter uhellet i desember 2013 ble betydelige, skriver Nordlys

LES OGSÅ: Dramatisk grunnstøting

Endrer rutiner

I følge Forsvarets Forum vil konklusjonene fra granskingskommisjonen føre til at rutinene blir endret.

– Kommisjonen har avdekket at arbeidsrutinene ikke har vært i henhold til standard prosedyrer for sikker navigasjon og at prosedyrer i sjefens

ordrebok ikke ble fulgt. «Navigasjonsorganisasjonen undervurderte situasjonen

og handlet dermed ut fra en feil situasjonsforståelse», heter det i granskningsrapporten.

– Forsvarsstaben vil gi oppdrag tilfagmyndighet og berørte aktører å vurdere tiltak i tråd med tilrådningene som kommer fram i rapporten, sier oberstløytnant Dag Olav Kleppestø i Forsvarsstaben, til Forsvarets Forum.

67 personer om bord da det smalt

Det var 67 personer om bord da kystvaktskipet grunnstøtte om kvelden 3. desember i 2013. Det var dårlig vær i området. Skipet skulle ligge i ro mens man planla en større navigasjonsøvelse som skulle gjennomføres neste dag.

LES OGSÅ: Fikk store skader

Les flere saker hos: Nordlys

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere