RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Her er KV Andenes fotografert av redningsselsskapet under arbeidet med å berge skipet etter grunnstøtingen ved Rødbergodden.
Her er KV Andenes fotografert av redningsselsskapet under arbeidet med å berge skipet etter grunnstøtingen ved Rødbergodden. (Redningsselskapet)

Forsvarets tabbe kostet 13 millioner

Kystvaktskipet gikk på grunn med et smell.

Vaktsjefen på brua glemte av det siste leddet i prosedyren for å stanse det 105 meter lange kystvaktskipet. Resultatet ble at KV–Andenes seilte videre og gikk på grunn med 9 knops fart i nærheten av Rødbergodden i Malangen. Skadene etter uhellet i desember 2013 ble betydelige, skriver Nordlys

LES OGSÅ: Dramatisk grunnstøting

Endrer rutiner

I følge Forsvarets Forum vil konklusjonene fra granskingskommisjonen føre til at rutinene blir endret.

– Kommisjonen har avdekket at arbeidsrutinene ikke har vært i henhold til standard prosedyrer for sikker navigasjon og at prosedyrer i sjefens

ordrebok ikke ble fulgt. «Navigasjonsorganisasjonen undervurderte situasjonen

og handlet dermed ut fra en feil situasjonsforståelse», heter det i granskningsrapporten.

– Forsvarsstaben vil gi oppdrag tilfagmyndighet og berørte aktører å vurdere tiltak i tråd med tilrådningene som kommer fram i rapporten, sier oberstløytnant Dag Olav Kleppestø i Forsvarsstaben, til Forsvarets Forum.

67 personer om bord da det smalt

Det var 67 personer om bord da kystvaktskipet grunnstøtte om kvelden 3. desember i 2013. Det var dårlig vær i området. Skipet skulle ligge i ro mens man planla en større navigasjonsøvelse som skulle gjennomføres neste dag.

LES OGSÅ: Fikk store skader

Les flere saker hos: Nordlys

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere