RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NY I SV-LEDELSEN: – Vi skal videreføre elbilfordelene for å tilrettelegge for at folk kan velge elbiler framfor fossilbiler, sier Kari Elisabeth Kaski.
NY I SV-LEDELSEN: – Vi skal videreføre elbilfordelene for å tilrettelegge for at folk kan velge elbiler framfor fossilbiler, sier Kari Elisabeth Kaski. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Freder Tesla-privilegier

Sist oppdatert:
Sosialistisk Venstreparti vil ikke frata elbileierne fordelene de har fått, men i stedet gjøre veien trangere for «fossilbiler».

Vi skal videreføre elbilfordelene for å tilrettelegge for at folk kan velge elbiler framfor fossilbiler, sier Kari Elisabeth Kaski. Hun blir trolig søndag valgt inn i SV-ledelsen som ny partisekretær.

Blant fordelene elbilene har, er muligheten til å kjøre i kollektivfeltet og dermed slippe kø. Men særlig rundt Oslo begynner også kollektivfeltet enkelte steder å bli fullt og de miljøvennlige bilene hindrer bussen i å komme fram.

Miljøfelt

SV vil støtte egne miljøfelt rundt byene, der det er tre felter i dag. Da får elbiler og busser hvert sitt, mens bensin- og dieselbiler må presse seg sammen i det siste feltet. Der det ikke er tre felter å fordele må man finne «lokale løsninger» sier Kaski, som kommer til SV fra miljøorganisasjonen Zero.

– Det er fossilbilene som må bort. Selv om det selges mange elbiler, er 90 prosent av norske veier fossile, påpeker hun.

Ti minutter

Hun viser også til at SVs forslag om såkalte timinuttersbyer, der det er korte avstander mellom hjem, barnehage, skole og jobb, vil gjøre det enklere for folk å droppe bilen helt.

– Elbilpolitikken er ekstremt vellykket i et internasjonalt perspektiv. Norge har gått i front. Så må vi tilpasse elbilpolitikken i byene der vi ser at mengden biler utgjør et problem, konkluderer Kaski. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere