RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FORBUD: Trondheimsveien ved Sinsen tirsdag morgen, første dag med midlertidig dieselforbud i Oslo.
FORBUD: Trondheimsveien ved Sinsen tirsdag morgen, første dag med midlertidig dieselforbud i Oslo. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)

Frp: - Avblås dieselforbudet nå

Sist oppdatert:
- Når det i dag viser seg at problemet ikke er akutt, må det avblåses, mener partiet.

Tirsdag morgen trådte forbudet mot dieselkjøretøy på det kommunale veinettet i Oslo i kraft, men målinger viser at lufta ikke er så helsefarlig.

Derfor mener Frp at forbudet må stanses umiddelbart.

Bystyrepolitiker Tommy Skjervold (Frp) i Oslo krever stans i dieselforbudet.

- Byrådet beskrev muligheten for dieselforbud som et akuttiltak. Når det i dag viser seg at problemet ikke er akutt må et tiltak som rammer så mange og så hardt, avblåses, sier bystyrepolitiker Tommy Skjervold (Frp) i Oslo.

Gunnar Stavrum: Her er jo lufta bra

- Dieselbilene har stoppet

Rett før forbudet trådte i kraft tirsdag morgen, var de lite luftforurensing i Oslo, ifølge Luftkvalitet.info. Snøbyger i løpet av natten har bedret lufta, ifølge Norsk institutt for luftforskning.

Det er imidlertid varslet moderat til høyt forurensningsnivå i sentrum og et høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier, særlig i rushtidene og tidlig på kvelden.

- Da bilene dro på jobb i morges var det grønt nivå, men hvis det nå plutselig begynner å lyse rødt så er jeg usikker på hva som er årsaken, for dieselbilene har jo stoppet, sier Skjervold til Nettavisen.

Les også: - Mindre trafikk enn vanlig

Se video fra Oslo-trafikken:


Les også: Forbyr diesel-kjøring selv om Oslo-luften er bra nå

- Folk blir forbannet

Skjervold sier Oslo Frp er tydelige på at god luftkvalitet er viktig å prioritere, men påpeker at de er mot et dieselforbud.

- På toppen av de negative sidene ved tiltaket, som skaper mye støy og uro, er utgangspunktet svært vanskelig å beregne. Det viser dagens situasjon tydelig, sier han.

Tirsdag har det vært kontroller flere steder i Oslo, men få bøter er gitt ut. Det synes i alle fall Skjervold er positivt.

- Dette er et tiltak som rammer mange, og det er mye styr og oppstyr rundt det. Jeg tror det er fornuftig at de ikke straffer folk med bøter i tillegg, for det gjør folk ytterligere forbannet. Folk må få tid til å tilpasse seg, sier Frp-politikeren til Nettavisen.

- En politisk bestilling

Siden forbudet ble kjent søndag, har forskere, bilbransjen og politikere stilt spørsmål ved den reelle effekten, og dette skal overvåkes nøye de neste dagene.

- Vi foretar målinger av luftkvaliteten på tolv ulike stasjoner rundt om i Oslo. I tillegg skal vi ha trafikktellinger på ulike punkter, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til NTB.

Skjervold på sin side mener myndighetene må respektere dieselbileierne.

- Vi må huske på at det er en politisk bestilling at folk kjører dieselbil. Da blir det veldig rart å frata folk muligheten til å bruke bilen sin, sier han.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere