RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2

Full forvirring om nestenulykke

Sist oppdatert:
Ingen har en god forklaring på hvorfor MyTravels fly fra Tenerife havnet utenfor rullebanen på Sandefjord lufthavn Torp søndag kveld.

Klokken 20.10 søndag kom Airbus-flyet inn for landing på Torp, en halv time før tiden. På rullebanen var det noen få millimeter med snø, men friksjonsverdiene viste at det var trygt å lande. Likevel havnet flyet med 216 passasjerer om bord, deriblant seks barn under 2 år, utenfor rullebanen.

- Vi skled og skled, forteller passasjer Knut Myhre til TV 2 Nettavisen. (Les hele intervjuet her)

Han ble sittende i flyet, som stod 90 grader på tvers ute på rullebanen, sammen med sine tre barn og kone i halvannen time før de ble hentet med busser.

- Hadde unormalt høy fart
Spekulasjonene går nå høyt rundt hva som kan ha vært årsaken til uhellet som kunne fått fatale konsekvenser. Hadde flyet hatt større fart da det havnet utenfor rullebanen, kunne det ha tippet over på siden og i verste fall tatt fyr.

Til alt hell ble kun felgen på nesehjulet skadd, samt en antenne.

Flyselskapet hevder pilotene kan ha fått oppgitt feil bremseverdier, noe flyplassledelsen tilbakeviser.

Kilder TV 2 Nettavisen har snakket med, forteller at det ikke var brøytet på rullebanen. Brøytemannskapene stod klare til å kjøre ut, men før de rakk å komme så langt, landet flyet.

Samtidig forteller flere vitner til TV 2 Nettavisen at flyet landet langt inne på rullebanen og hadde unormalt høy fart langt da det kom mot enden av rullebanen.

- Vi trodde flyet skulle ta av, ikke lande, da vi så hvor stor fart det hadde i forhold til hvor på rullebanen det var, sier ett øyenvitne som ønsker å være anonym.

Gransker uhellet
Havarikommisjonen er nå på vei til flyplassen i Sandefjord for å granske uhellet. Ingen passasjerer kom til skade.

- Jeg er kjent med påstandene om at det var 3 centimeter snø på rullebanen. Det er ikke korrekt. Det hadde akkurat begynt å snø da flyet kom inn for landing. Jeg har fått beskjed om at kun var noen få millimeter med slaps på rullebanen og forholdene var relativt normale, sier lufthavnsjef Alf Reidar Fjell til TV 2 Nettavisen.

Han bekrefter at også han har hørt flere rapportere om at flyet kom veldig lagt inn på rullebanen da det landet.

- Jeg har ingen grunn til å spekulere i om det var årsaken. Jeg har ikke snakket med kapteinen. Han vil forklare seg til havarikommisjonen når de kommer, sier Fjell.

Ifølge informasjnossjef Torben Andersen i MyTravel vil det nå bli gransket om pilotene hadde fått oppgitt de rette bremseverdier da flyet kom inn for landing.

- Flyet bremset med det automatiske bremsesystemet som reagerer ut i fra det opplyste verdier, sier Andersen i en pressemelding.

- Det var ingen røyk
Fjell tilbakeviser rapporter om at det skal ha vært røykutvikling i kabinen. Dette stemmer ikke overens med hva passasjer Knut Myhre forteller til TV 2 Nettavisen.

- Det kom røyk inn i kabinen. Det kan ha vært fra motoren eller bremseklossene. Men den forsvant fort, forteller Myhre.

Ifølge lufthavnsjefen har den første av lufthavnpersonellet om bord på flyet rapportert at det ikke var noe røyk. Kapteinen i flyet skal også ha forklart det samme.

- Jeg sier ikke at noen passasjerer ikke har opplevd røyk. Vi har uansett ingen grunn til å tro at det var noen tekniske årsaker ved flyet som førte til uhellet, sier Fjell til TV 2 Nettavisen.

Nesehjul skadet
I en pressemelding fra MyTravel heter det at en antenne og felgen på nesehjulet ble skadet under uhellet. Søndag kveld ble teknikere sendt fra København til Torp for å klargjøre flyet for avreise til Oslo, hvor flyet skal settes i trafikk igjen mandag morgen.

Ifølge lufthavnsjef Fjell var skadene på flyet så små at det kunne fraktes inn til terminalbygget.

- Vi regner med at flyplassen blir åpnet igjen om ikke så mange minutter. Vi må bare få strødd og gjort banen klar for trafikk igjen, sa Fjell til TV 2 Nettavisen like før klokken 22.30 søndag.

Flyplassledelsen lovet passasjerene full debrief etter uhellet. Møtet ble likevel utsatt i en time og de fleste passasjerene forlot derfor flyplassen. Flere måtte få utdelt taxi-kuponger av flyselskapet for å komme seg hjem, da flere hadde bilnøkler liggende i bagasjen inne i flyet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere